ПРИЕТА С РЕШЕНИЕ №……………
ОТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ВЪЛЧИ ДОЛ
ИЗПОЛЗВАНИ СЪКРАЩЕНИЯ
Стратегията Общинска стратегия за подкрепа за личностното развитие на децата и
учениците в община Вълчи дол (2024-2026)
ЗПУО Закон за предучилищното и училищното образование
ПМС Постановление на Министерски съвет
РУО Регионално управление на образованието
ЦОП Център за обществена подкрепа
ЦСОП Център за специална образователна подкрепа
ЦПЛР Център за подкрепа за личностно развитие
ЕПЛР Екип за подкрепа за личностно развитие
СОП Специални образователни потребности
НЕИСПУО Национална електронна информационна система за предучилищно и
училищно образование
ОбУ Обединено училище
ОУ Основно училище
СУ Средно училище
ПГ ЗГС Професионална гимназия по земеделие и горско стопанство
РЦПППО Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото
образование
Механизма Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане,
включване и предотвратяване на отпадането от образователната
система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна
възраст
ДСП Дирекция социално подпомагане
ДГ Детска градина
МКБППМН Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на
малолетните и непълнолетните
МОН Министерство на образованието и науката
ОЗД Отдел “Закрила на детето”
ДОСПО Държавен образователен стандарт за приобщаващо образование
НПО Неправителствена организация
РЗИ Регионална здравна инспекция
ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
съгласно Закона за предучилищно и училищно образование
"Специални образователни потребности" на дете и ученик са образователните потребности, които може да възникнат при сензорни увреждания, физически увреждания, множество увреждания, интелектуални затруднения, езиково-говорни нарушения, специфични нарушения на способността за учене, разстройства от аутистичния спектър, емоционални и поведенчески разстройства.
"Дете или ученик в риск" е дете или ученик:
а) без родителска грижа или чиито родители са починали, неизвестни, лишени са от родителски права или родителските им права са ограничени;
б) жертва на злоупотреба, насилие, експлоатация или всякакво друго нехуманно или унизително отношение или наказание във или извън семейството му;
в) в опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, морално, интелектуално и социално развитие.
"Дете или ученик с изявени дарби" е дете или ученик с трайни способности и постижения в областта на науката, изкуството или спорта, надвишаващи постиженията на неговите връстници.
"Ученик с хронични заболявания" е ученик със среднотежки, компенсирани и реконвалесцентни форми на съответното хронично заболяване.
"Отпадане от училище" е отписването от училище на ученик до 18-годишна възраст на основание чл. 173, ал. 2, т. 2 и 3 преди завършване на последен гимназиален клас, ако лицето не е записано в друго училище.
"Приобщаващо образование" е процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик и на разнообразието от потребности на всички деца и ученици чрез активиране и включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и научаването и към създаване на възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността.
"Психосоциална рехабилитация" е комплекс от дейности за подпомагане на учениците със затруднения, увреждане или разстройство на тяхното психично здраве за постигане на оптимално ниво на самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения, необходими за пълноценно участие в училище.
"Ресурсно подпомагане на деца и ученици" е осигуряване на обща и допълнителна подкрепа, основана на оценката на потребностите на децата и учениците, което включва осъществяване на дейности от специалисти, насочени към личностно развитие на децата и ученици със специални образователни потребности, и с оглед постигане на целите, заложени в плановете за подкрепа и в индивидуалните им учебни програми.
СЪДЪРЖАНИЕ:
- Въведение 5
- Общи постановки за осъществяване на подкрепата за личностно развитие 6
- Актуално състояние и идентифициране на потребностите от подкрепа 8
- Описание на предизвикателствата 13
- Стратегически цели на подкрепата за личностно развитие на децата и
учениците в община Вълчи дол 14
- Дейности за постигане на стратегическите цели 14
- Механизъм за управление, мониторинг и оценка на изпълнението 16
- Индикатори за изпълнение и резултат 16
- Заключение 18
1. ВЪВЕДЕНИЕ
Личностното развитие на всеки човек е резултат от взаимодействието му със социалното обкръжение. Връзките и отношенията, които се изграждат между деца, ученици, родители и учители оказват влияние върху формирането на личността и променят индивидуалния опит и поведение. Подкрепата за личностно развитие в образованието очертава нова функция на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена, съвместно с държавните и местните органи и структури и доставчиците на социални услуги, осигуряват подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
Образованието е национален приоритет и право на всеки. Като процес включващ обучение, възпитание и социализация се реализира в съответствие с държавни политики и е ориентиран към удовлетворяване интересите и потребностите на деца, ученици, родители и обществото като цяло. Гарантирането на равен достъп до качествено образование за всяко дете е възможно чрез въвеждането на система от мерки, насочени от една страна към повишаване качеството на образователно – възпитателния процес, а от друга – към по-пълно обхващане на децата и учениците в задължителната предучилищна и училищна възраст в детските градини и училищата.
Стратегията за личностно развитие на Община Вълчи дол се явява естествен резултат от осъзнатата необходимост за промяна и адекватен отговор на реалностите и актуалните тенденции за развитието на модерното общество. Ориентирана е към приобщаване и усвояване на общоевропейските ценности и политики, към усвояването и придобиването на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности. Поставя се акцент върху личностно центрирания подход, който поставя ученика в центъра на образователния процес.
В основата на Стратегията стои Анализа на Община Вълчи дол относно специалисти (доставчици на социални услуги) за работа с деца и ученици на територията на общината и Областната стратегия за личностно развитие на децата и учениците (2024-2025 г.), приета на заседание на Областния консултативен съвет за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
Стратегията е ориентирана към реализиране на политики и мерки, които осигуряват правото на достъп до качествено образование, удовлетворяване на образователните потребности и развитието на способностите на всяко дете и всеки ученик. Тя е в съответствие с набелязаните цели, приоритети и мерки за подобряване на достъпа и качеството на предучилищното и училищното образование, заложени в международни и национални нормативни актове.
При разработването и са взети под внимание следните национални и международни, ратифицирани в Република България, актове:
- Конвенция за правата на детето;
- Закон за предучилищното и училищно образование;
- Закон за закрила на детето;
- Наредба за приобщаващото образование;
- Наредба №12/2016 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалист;
- Наредба за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби;
- Наредба №13/2016 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование;
- Областна стратегия за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците в област Варна (2024 – 2025);
- Общински планове за развитие.
Приоритет на политиките, свързани с приобщаващото образование, са стремежът към премахване на всички форми на изолация в образованието и осигуряването на подкрепа и удовлетворяване на индивидуалните потребности на всички участници в образователно-възпитателен процес. Стратегията включва и описание на предизвикателствата, направени въз основа на изводите от Анализа и необходимите мерки и дейности в областта на подкрепата за реализиране на поставените цели.
Общинската стратегия определя потребностите, предизвикателствата и взаимодействията между участниците и заинтересованите лица в процеса на осигуряване на подкрепа на личностно развитие:
- Участници - деца и ученици, педагогически специалисти, родители;
- Образователни институции в системата на предучилищното и училищното образование - детски градини, училища, центрове за подкрепа за личностно развитие, центрове за специална образователна подкрепа;
- Институции с координиращи и контролни функции - Регионално управление на образованието, Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование, Държавна агенция „Закрила на детето“;
- Органи на териториалната и местната власт, МКБППМН;
- Други заинтересувани лица - НПО, родителски сдружения, местни медии, бизнес организации и др.
Целите и дейностите на настоящата Стратегия са свързани с изпълнението и допринасят за постигането на стратегическите цели в следните национални документи:
- Национална стратегия за детето (2019-2030 г.);
- Национална стратегия за младежта (2021-2030 г.);
- Национална програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030;
- Национална програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца (2023-2026 г.);
- Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030 г.);
- Механизъм за съвместна работа на институциите за обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст;
- Национална програма за закрила на детето (2022-2023-2024).
Стратегията се изпълнява от институциите, работещи на общинско ниво. Кметът на общината отговаря за цялостното изпълнение на Стратегията и за приноса на общината към изпълнението на областната стратегия. Целите се постигат с общите усилия на всички заинтересувани от процеса страни в съответствие с компетентностите им и планираните цели и дейности.
2. ОБЩИ ПОСТАНОВКИ ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ПОДКРЕПАТА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ
Дейности по подкрепа за личностното развитие на децата и учениците се осигуряват и осъществяват от голяма група институции и организации: детски градини, училища, Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Център за подкрепа за личностно развитие, обществени съвети към детски градини и училища, настоятелства към детски градини и училища, НПО, структури в местната администрация (МКБППМН и Комисия за закрила на детето към Община Вълчи дол, отдел “Закрила на детето” към ДСП – Вълчи дол), РЗИ, родителски сдружения, доставчиците на социални услуги и др.
Подкрепата за личностно развитие се прилага в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете и на всеки ученик.
Подкрепата за личностно развитие е обща и допълнителна.
Общата и допълнителната подкрепа се осигуряват там, където са детето и ученикът – в детските градини, в училищата и в центровете за подкрепа за личностно развитие. В случаите по чл. 111, ал. 1, т. 1 от ЗПУО – в домашни или в болнични условия, а при необходимост от разширяване на общата и допълнителната подкрепа, която се осигурява в детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, и в зависимост от спецификата на дейностите – и от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии.
Съгласно ЗПУО задължения за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа на деца и ученици са възложени на различни педагогически специалисти. Подкрепата включва следните направления:
ОБЩА ПОДКРЕПА за личностно развитие (чл. 178, ал. 1 от ЗПУО) |
ДОПЪЛНИТЕЛНА ПОДКРЕПА за личностно развитие (чл. 187, ал. 1 от ЗПУО) |
Насочена е към развитие на заложбите на всяко дете и ученик: |
Насочена е към деца и ученици: - със специални образователни потребности - в риск - с изявени дарби - с хронични заболявания, след извършване на оценка на потребностите: |
1. Екипна работа между учителите и другите педагогически специалисти; 2. Допълнително обучение по учебни предмети при условията на този закон; 3. Допълнителни модули за деца, които не владеят български език; 4. Допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове; 5. Консултации по учебни предмети; 6. Кариерно ориентиране на учениците; 7. Занимания по интереси; 8. Библиотечно-информационно обслужване; 9. Грижа за здравето; 10. Осигуряване на общежитие; 11. Поощряване с морални и материални награди; 12. Дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение; 13. Ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения; 14. Логопедична работа |
1. Работа с деца и ученик по конкретен случай; 2. Психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически упражнения; 3. Осигуряване на достъпна архитектура, обща и специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти; 4. Предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за учениците със сензорни увреждания; 5. Ресурсно подпомагане. |
Отговорни длъжностни лица/специалисти |
|
1. Директор, заместник-директорите, учителите, възпитателите; 2. Училищните психолози, педагогически съветници, логопеди; 3. Треньори, хореографи, корепетитори, ръководители на направление ИКТ. 4. Библиотекар и др. |
1. Ресурсни учители; 2. Специални педагози (вкл. от ЦСОП); 3. Психолози; 4. Логопеди; 5. Други специалисти 6. Представители на РУО |
Допълнителната подкрепа се предоставя въз основа на оценката на индивидуалните потребности, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището. Екипът за подкрепа за личностно развитие се създава със заповед на директора за определено дете или ученик. В състава на екипа за подкрепа за личностно развитие задължително се включва психолог или педагогически съветник, както и логопед. В екипа може да се включват и други специалисти, както и представители на органите за закрила на детето и на органите за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Екипът за подкрепа за личностно развитие работи съвместно с родителите, а при необходимост и с регионалните центрове за подкрепа за процеса на приобщаващото образование и/или с центровете за подкрепа за личностно развитие. Екипът за подкрепа за личностно развитие в детската градина или училището също изготвя и реализира план за подкрепа за всеки отделен случай.
Допълнителната подкрепа за личностно развитие се осигурява от детските градини, от училищата, от центровете за подкрепа за личностно развитие и от специализирани обслужващи звена.
Съгласно чл. 82, ал. 2 от Наредбата за приобщаващо образование, допълнителната подкрепа за личностно развитие според вида си е краткосрочна или дългосрочна. В ал. 3 като краткосрочна се определя подкрепата, която въз основа на оценката на индивидуалните потребности на детето или ученика се предоставя за определено време в процеса на предучилищното и училищното образование. В ал. 4 като дългосрочна се определя подкрепата, която обхваща повече от един етап от степента на образование, повече от една степен на образование или е за целия период на обучение на детето или ученика в детската градина или училището.
Стратегията обхваща период от две години – 2024 г. и 2025 г. и включва стратегическите цели и оперативни дейности за постигането им, както и описание на предизвикателствата. Разработена е въз основа на потребностите от подкрепа на деца/ученици от община Вълчи дол и приетата Областна стратегия за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците в област Варна (2024 – 2025). Стратегията е ведно с план за действие на Община Вълчи дол за 2024 г. Изпълнението й дава приноса на Община Вълчи дол в изпълнението на Областната стратегия. А целите се постигат с общите усилия на всички участници в процеса и в съответствие с компетенциите им. При необходимост може да се променят дейности в рамките на заложените стратегически цели, по инициатива на заинтересуваните страни и по утвърдени правила.
3. АКТУАЛНО СЪСТОЯНИЕ И ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ПОТРЕБНОСТИТЕ ОТ ПОДКРЕПА
Към момента на разработване на Стратегията мрежата от образователни институции в община Вълчи дол е оптимизирана и балансирана спрямо демографските индикатори и общински потребности. Заедно с обслужващите звена на територията на община Вълчи дол удовлетворява изискванията от гледна точка на възможността за достъп до образование на всички деца и ученици, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка и задължително училищно образование. Образователни институции на територията на общината към настоящия момент:
- 5 общински училища (1 основно, 2 обединени, 1 средно и 1 професионална гимназия), от които 4 средищни;
- 4 общински детски градини и 2 филиала към тях (от които 3 средищни).
При спазване на изискванията на чл. 53, ал. 3 и ал. 4 от Закона за предучилящното и училищното образование, на децата и учениците в посочените средищни училища са осигурени целодневна организация на учебния ден, обедно хранене и транспорт.
В учебните заведения през учебната 2023/2024 г. се обучават, възпитават и социализират 919 деца и ученици, както следва:
- В детски градини – 193 деца;
- В училища – 726 ученици в дневна форма на обучение (в начален етап – 274, в прогимназиален етап – 191, в гимназиален етап - 261).
Отделно от тях в самостоятелна форма на обучение се обучават общо 141 ученици, а в индивидуална форма – 2-ма.
3.1.Обща подкрепа
Общата подкрепа в изпълнение на нормативните изисквания се осъществява ефективно във всички образователни институции, като според спецификата си всяко учебно заведение избира по няколко от всичките 14 направления, които да подпомогнат развитие на учениците и постигането на по-резултатен образователен процес. Голямо внимание се отдава на екипната работа между учителите и другите педагогически специалисти – 395 ученици получават тази подкрепа. Допълнително консултиране по учебни предмети получават 383 ученици, а кариерно ориентиране се осъществява за 400 от учениците. Голяма част от учениците (376) се поощряват с морални и материални награди, а занимания по интереси се предлагат на 271 от учениците в общината. Немалка част от учениците – 158, получават допълнително обучение по учебни предмети, за които имат нужда.
Споделени добри практики от образователните институции относно обща подкрепа:
1. Дейности за превенция на насилие и преодоляване на проблемно поведение (част от общата подкрепа) се извършват във всички образователни институции, като ръководството на СУ “Васил Левски” – Вълчи дол прилага и споделя следните:
· Работа по НП “Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците” 2023, модул 2 “Училище без агресия за сигурна училищна среда”;
· Създадени са правила на поведение за всеки клас, освен общоучилищните;
· Провежда тренинг с учениците на тема “Мирно решаване на конфликти”;
· Проведено е обучение с педагогическия и непедагогическия персонал на тема “Разпознаване и превенция на гнева и агресията. Форми и методи на противодействие”;
· Провежда интерактивни занимания по класове за социални и емоционални умения;
· Проведен е семинар и са споделени добри практики за повишаване компетентността на родителите и членовете на обществения съвет и училищното настоятелство в сферата на борбата с агресията и превенция в училище;
· Създадени са работилници за срещи на класа в девети и десети класове;
· Проведени са интерактивни родителски срещи за овладяване на агресията и разпознаването й;
· Организират се състезания на ниво учители срещу ученици – “На всяка обидна, нецензурна или подигравателна думичка – отговори с “добра” и “културна” дума”;
· Провеждат се срещи на учениците от единадесети клас за споделяне на стреса в училищната среда или прекомерната учебна натовареност;
· Провеждане на срещи на тема: “Задай ми въпрос и разбери моята гледна точка” между:
- Ученици – учители;
- Учители – учители;
- Родители – учители.
· Провеждат се интерактивни игри за справяне с насилието и агресията с учениците от първи до шести класове;
· Създаден е работещ координационен съвет за справяне с тормоза в училище;
· Беседва се с учениците от всички класове за насилието, последствията, наказанията, провеждани от инспектор ДПС.
Дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемиото поведение реализира и Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетии (МКБППМН), изградена към общинската администрация. Тя работи основно в посока ранна превенция и откриване на симптоми за извършване на криминални деяния, за ограничаване на криминалната активност на деца с проблеми в поведението, извършва превантивна работа с родители, контрол и подпомагане на родители, настойници и попечители, които срещат затруднения при възпитанието на децата си, социална закрила на малолетни и непълнолетни.
Факторите, които отчита МКБППМН като определящи асоциалните прояви на малолетните и непълнолетните, са:
- семейна среда — занижен родителски контрол, отговорността за отглеждане и възпитание на детето е поверена само на единия родител или на възрастни /баба, дядо/, слаба родителска компетентност /предимно в ромската етническа група/;
- нисък жизнен стандарт — високо ниво на безработица в района;
- социална среда — влияние на приятелска среда, свободен достъп до Интернет, поведенчески модел от по-големи деца или от възрастни, липса на мотивация и желание да се включват в извънкласни дейности.
Необходими са повишаване на родителската компетентност и родителския контрол над децата, повишаване на мотивацията за учене и придобиване на компетенции за организиране на свободното време.
2. Допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове – отново се провеждат във всички образователни институции, като в ОбУ “Св. Иван Рилски”, с. Червенци са създадени екипи от двама учители – класен ръководител и конкретен учител по предмета, по който ученикът среща затруднения (след уведомяване на родителите и изготвяне на подробен план с мерки за всеки ученик с необходимост от подкрепа). Екипите провеждат обучение, изготвят анализ три пъти през учебната година.
3. Допълнителни модули за деца, които не владеят български език – провежда се обучение във всички образователни институции, като основно работата е с децата от подготвителна група и начален етап поради това, че майчиният език е различен от българския за голяма част от учениците.
4. Дейности за кариерно ориентиране - информиране, консултиране, посредничество и проследяване с оглед подпомагане на учениците в техния самостоятелен и осъзнат избор на образование и/или професия и осъществяване на връзка между училището и пазара на труда. Професионалпото ориентиране е включено като тематика в часа на класа и се извърюва от класните ръководители, както и чрез представители на висши учебни заведения.
По-активно се осъществява в СУ “Васил Левски”, гр. Вълчи дол и ОбУ “Св. Иван Рилски”, с. Червенци.
В обединеното училище в с. Червенци дейностите са фокусирани в часа на класа и се осъществяват с подкрепата на Център за междуетнически диалог и толерантност АМАЛИПЕ. Провеждат се срещи с медицински специалисти от общината Вълчи дол,, както и среща в Агенция по заетостта. Веднъж годишно представители на средни училища запознават учениците с предлаганите от тях професии и специалности.
- Осигуряване на общежитие – с оглед на професионалното обучение тази подкрепа се предлага на учениците в ПГ ЗГС, с. Стефан Караджа – 11 от тях се възползват от нея.
6. Грижа за здравето - осигурява се чрез гарантиране на достъп на децата и учениците до медицинско обслужване и програми за здравно образование и за здравословен начин на живот, в съответствие с държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Здравето на децата и учениците на територията на община Вълчи дол се наблюдава от медицински специалиста, работещи в разкритите здравни кабинети в детските градини и училищата. В училищата медицинските сестри правят беседи относно предпазване от СПИН, семейно планиране, наркотични вещества/алкохол, здравословно хранене и хранителен режим, първа помощ, гръбначни изкривявания, лична хигиена, защита при бедствия, аварии и катастрофи и др.
В детските и учебни заведения се предлага хранене, което отговаря на нормативните изисквания за здравословно хранене. Във всички детски градини и училища се доставят плодове по схема „Училищен плод“ и мляко и млечни произведения по схема „Училищно мляко“.
Към грижата за здравето от общата подкрепа, ДГ “Слънце”, с. Михалич (филиал в с. Есеница) осъществява профилактични прегледи на децата от детски педиатър и детски хирург.
Община Вълчи дол осъществява подкрепа и физическо възпитание на децата чрез спортни занимания в различни населени места на общината, финансирани от общинския бюджет:
- футболни клубове – 2 бр,, треньори – 2-ма
- спортен клуб по тенис на маса – 1 треньор
- спортен клуб по баскетбол за момичета и момчета – 1 треньор
- ССК по волейбол, борба и тенис на маса – 1 треньор
3.2.Допълнителна подкрепа
По данни от образователните институции на територията на община Вълчи дол за учебната 2023/2024 г. необходимост от допълнителна подкрепа за личностно развитие според потребностите имат:
1) Със специални образователни потребности – 5 деца и 37 ученици (4,57% от общо 919 деца и ученици в учебните заведения на територията на общината). Преобладаващата част от тях са със специални образователни потребности (21 ученици), следвани от ученици с езиково-говорни нарушения – 4.
За децата/учениците със СОП образователните институции предоставят следната подкрепа:
- СУ “Васил Левски”, гр. Вълчи дол – 32-ма ученици, като за тяхната подкрепа работи сформиран в училището екип за личностно развитие от 1 психолог, 2-ма ресурсни учители и 1 логопед. Учениците проявяват предимно затруднения произтичащи от недоброто владеене на български език;
- ОбУ “Васил Левски”, с. Михалич – 2-ма ученици, за които се осигурява краткосрочна допълнителна подкрепа от ресурсни учители от РЦПППО, гр. Варна
- ОУ “Климент Охридски”, с. Стефан Караджа – обучение на 1 ученик от прогимназиален етап един път месечно от ресурсен учител от РЦПППО, гр. Варна.
- ДГ “Здравец”, гр. Вълчи дол – 4 деца, подпомагани от екип от ресурсен учител/логопед за подкрепа за личностното развитие и чрез краткосрочна допълнителна подкрепа от ресурсни учители от РЦПППО, гр. Варна
- ДГ “Слънце”, с. Михалич – 2 деца, за които се осигурява краткосрочна допълнителна подкрепа до края на образователния етап от ресурсни учители от РЦПППО, гр. Варна.
- ПГ ЗГС, с. Стефан Караджа - допълнителна подкрепа в ЦСОП получават двамата ученици със СОП.
За осъществяване на безпрепятсвен учебен процес за всички участници, би била ценна помощта на придружител (асистент) за ученици със СОП в училищната институция:
- За случаите, в които дете със СОП е изпитало тревога. Придружителят може да изведе ученика от мястото на възникналата тревожност (осигурявайки спокойно място) за да го успокои, след което ученикът да се върне в обучение.
- Придружителят може да помогне в придвижването на ученици със затруднения в училищната сграда.
- Асистентът може да изведе тревожен ученик от часа и на спокойно място ученикът да сподели причините (или пък да осъществи телефонна връзка на ученика с родителя му при нужда).
По преценка на ръководството на училището и екипа за подкрепа на личностното развитие, за тази помощ може да се определи отговорник – учител, педагогически съветник, медицинска сестра, ресурсен учител, който да помага на учениците в гореописаните ситуации и при нужда.
2) В риск - 67 ученици са в риск, разпределени както следва: в начален образователен етап – 30, в прогимназиален етап – 28, в гимназиален етап – 9.
За децата в риск на територията на общината се осъществява грижа в приемни семейства (към 10.05.2024 г. приемните семейства са 8). Грижата се финансира от републиканския бюджет/европейски средства и координира от социален работник, назначен в Община Варна и работещ на територията на община Вълчи дол.
Община Вълчи дол извършва социална услуга по проект “Топъл обяд в Община Вълчи дол” по операция BG 05SFPR003-1.001 (Топъл обяд) на ЕС се предоставя на семейства без или с ниски доходи и по този начин се осигурява едно хранене за деня и на децата в риск. Здравният медиатор, назначен в Общинската администрация извършва информационни разговори относно семейно планиране и предотвратяване ранни бракове при непълнолетните.
Дейностите касаещи обхвата на децата в риск по Постановление N100 на МС от 08.06.2018 г. се извършват и на територията на Община Вълчи дол – сформирани са и работят 4 екипа с представители на образователните институции, отдел “Закрила на детето”, общинска администрация и МВР, в приложение на механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.
Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните организира и координира социално превантивната дейност на територията на общината, издирва и установява съвместно с Дирекция “Социално подпомагане” – Вълчи дол, образователните институции и общинската администрация малолетните и непълнолетните, които се нуждаят от помощ и вземат мерки за тяхната социална защита и развитие.
В Отдел за закрила на детето към АСП, гр. Вълчи дол има назначени 2-ма социални работници, които извършват наблюдение и подкрепа за децата в риск (изоставени от родители, непълнолетни майки, настаняване в приемни семейства, отпаднали от училище).
3) С изявени дарби – 1 ученичка в направление “Изкуство” – възпитаничка на ОбУ “Св. Иван Рилски”, с. Червенци. Тя се явява на конкурси и печели награди, а творбите й красят коридорите на училището.
4) С хронични заболявания – 9 ученици.
По данни от Дирекция “Социално подпомагане” – гр. Вълчи дол, към 09.05.2024 г. общият брой на децата притежаващи експертно решение от ТЕЛК за увреждания е 19, разпределени в следните възрастови групи:
- От 0 до 3 години – 3 деца;
- От 4 до 7 години – 3 деца;
- От 8 до 14 години – 10 деца;
- От 15 до 18 години – 3 деца.
Семействата на всички деца с увреждания са финансово подпомагани от Дирекция “Социално подпомагане”, според разпоредбите на Закона за хората с увреждания. На територията на община Вълчи дол не функционира помощно училище за деца с такива потребности.
Център за личностно развитие
В Община Вълчи дол до 30.09.2023 г. вкл. е осъществявал дейност общностен център за семейства и деца от 0 до 7 годишна възраст. Центърът е бил създаден по проект “Подкрепи ме, за да успея” към ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014- 2020 г. Поради изтичане на програмния период работата му е преустановена.
В центъра са извършвани следните дейности за деца 0-7 години, обезпечени от долуизброените специалисти:
Диагностициране и ранна интервенция на уврежданията – 1 логопед, 1 психолог, 1 педиатър, 1 социален работник, 1 рехабилитатор, 1 медиатор;
Семейно консултиране и подкрепа на деца и техните родители – 1 социален работник, 1 психолог (съвместявал и психологическата подкрепа по горепосочената дейност за ранна интервенция), 2-ма медиатори, 1 акушерка, 1 медицинска сестра, 1 педиатър, 1 юрист;
Подобряване достъп до здравеопазване и промоция на здравето чрез подкрепа за осигуряване на здравната детска консултация и дейности по превенция на заболяванията – 1 медиатор, 1 педиатър, 1 медицинска сестра
Индивидуална педагогическа подкрепа на деца с увреждания – 1 специален педагог
Допълнителна педагогическа подкрепа за повишаване на училищна готовност на деца за равен старт в училище – 1 педагог, 1 медиатор (тази дейност се е осъществявала в продължение на 3 месеца през летния сезон).
Предвид важността на всеобхватна грижа за децата (физиологична и психологическа, личностно развитие), както и на цялото семейство, и с оглед преустановяване работата на центъра, търсим възможности и насоки за възобновяване на дейността му.
4. ОПИСАНИЕ НА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА
Основно предизвикателство при реализиране на процесите на осигуряване на подкрепа за личностното развитие на децата и учениците от община Вълчи дол утвърждаването на общността като приемаща различните, приобщаваща и подкрепяща чрез:
3.1.Кадрово обезпечаване със специалисти – най-вече за осигуряване на допълнителна подкрепа на децата и учениците. Чрез общински програми за квалификация на педагогическите специалисти може да се планират форми според резултатите от извършен анализна ниво на община на конкретните потребности от квалифицирани кадри.
3.2.Финансово обезпечаване – осигурява се от държавния бюджет чрез определения единен разходен стандарт. На ниво община е възможно дофинансиране чрез собствени приходи или чрез целево финансиране на мерките за насърчаване и задържане на млади педагогически специалист, чрез изграждане и оборудване на кабинети за специализирана допълнителна подкрепа, чрез определяне и обезпечаване на награди за стимулиране на изявите на деца и ученици.
3.3.Осигуряване на приобщаваща среда на място – в образователните институции, в които се организират и провеждат дейности по подкрепа – изисква координация и сътрудничество между множество институции и в своята многоаспектност предполага осигуряване на квалифицирани специалисти, адекватна материално-техническа база, специализирани програми и методики, подходящи технически средства, съвременно оборудвани кабинети, както и архитектурни решения за равен достъп на деца/ученици с увреждания.
3.4.Ранно и/или своевременно идентифициране на потребностите от допълнителна подкрепа на всяко дете/ученик в рамките на образователната институция – изисква от една страна обучение на педагогическите специалисти и на координиращите екипи в детските градини и училищата, а от друга страна максимален обхват и редовна посещаемост на децата/учениците.
3.5.Включване на детето/ученика като активен участник в дейностите по подкрепа на личностното развитие – като инвестиция в бъдещето е необходимо разработването на механизми за различните възрастни, с които да се очертаят пътищата за промяна на статута на детето/ученика от обект на педагогическо въздействие в активен участник.
3.6.Осигуряване на безопасна образователна, информационна, виртуална и социална среда за израстване и развитие на децата и учениците в условията на толерантност, равнопоставеност, сътрудничество и подкрепа.
3.7.Привличане на родителите като сътрудници в процесите на подкрепа за личностно развитие на децата им – в свят на мобилност на семействата в глобален план и навлезлите в ежедневието технологии е необходимо разширяване на възможностите за комуникацията с лицата, които законно представляват детето/ученика за да има своевременно и пълно информиране за идентифициране от педагогическите специалисти потребности от подкрепа и предлаганите форми за въздействие. Към момента липсва механизъм за запознаване на родителите/настойници със задълженията за осигуряване на подкрепа и възможностите на различните организации и институции, ангажирани в процеса. Не се реализират в пълна степен правомощията на създадените към детските градини и училища настоятелства за организиране на обучения за родители.
3.8.Ефективно взаимодействие между институциите, осигуряващи подкрепа за лично развитие – както при осигуряване на нужните специалисти, така и в посока разширяване и обезпечаване на формите и дейностите за подкрепа на развитието на децата и учениците. Непрекъснатото сътрудничество между различните институции, органи и структури може да осигури по-пълен обхват на децата/учениците, за които се провеждат дейности по подкрепа, избягване на дублиране на дейности и двойно финансиране, получаването на професионална подкрепа от квалифициран специалист, многопосочна работа със семейства в интерес на личностното развитие на детето/ученика.
5. СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ НА ПОДКРЕПАТА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ В ОБЩИНА ВЪЛЧИ ДОЛ
1. Гарантиране на правото на всяко дете и ученик на достъп до детска градина или училище и на правото му на качествено образование;
2. Гарантиране на достъп за всяко дете или ученик до подкрепа на личностното развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности;
3. Равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на предучилищното и училищното образование, гаранции за които са създадените условия на обучение за всички деца и ученици заедно, независимо от трудностите и различията;
4. Приемане и зачитане на уникалността на всяко дете и ученик – индивидуалните потребности и възможности, личностните качества, знанията, уменията и интересите, на които общността трябва да отговори по подходящ начин, така че детето или ученикът да развие максимално своя потенциал;
5. Сътрудничество между ученици в процеса ва личностното развитие – детската градина, училището, детето, ученикът, семейството, НПО и общността;
6. Провеждани на политики за професионално усъвършенстване на кадри в институциите, пряко ангажирани в реализирането на дейности по подкрепа за личностното развитие на децата и учениците;
7. Ефективно използване на възможностите чрез участие в международни, национални и регионални проекти и програми за п одобряване на общата подкрепяща среда, усъвършенстване на професионалните умения на ангажираните специалисти и разширяване на обхвата на дейности по обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици.
6. ДЕЙНОСТИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ЦЕЛИ
В изпълнение на Стратегическа цел №1:
Гарантиране на правото на всяко дете и ученик на достъп до детска градина или училище и на правото му на качествено образование.
ü Осигуряване на ефективен координационен механизъм между заинтересованите страни за провеждане на качествено образование;
ü Изграждане на прозрачна и улесняваща родителите и структурите в сферата на образованието система за записване и достъп до детски градини и училища;
ü Осигуряване на достъп до образование за деца и ученици със специални образователни потребности, деца и ученици в риск и от социално уязвими общности;
ü Създаване на условия за реинтегриране на преждевременно напусналите образователната система;
ü Провеждане на специализирана работа с родителите за по-голяма заинтересованост към учебната дейност и личностното развитие на детето/ученика;
ü Привличане на млади педагогически кадри. Стимулиране кариерното израстване на учителите;
ü Въвеждане на най-съвременните тенденции в развитието на информационно-комуникационните технологии /ИКТ/;
ü Усъвършенстване модела на децентрализирано управление и финансиране на образователната система за постигане на по-високо качество на образование;
ü Модернизиране на материално-техническата база и осигуряване на позитивна подкрепяща среда за обучение и възпитание;
ü Благоустрояване на дворни пространства;
ü Подобряване на условията за хранене.
В изпълнение на Стратегическа цел №2:
Гарантиране на достъпа за всяко дете или ученик до подкрепа за личностното развитие в зависимост от неговите индивидуални потребности.
ü Изготвяне на общинска стратегия за подкрепа личностно развитие на деца и ученици въз основа на анализ на потребностите от обща и допълнителна подкрепа;
ü Развитие на междусекторното сътрудничество и взаимодействие за предлагане на устойчиви решения за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците в община Вълчи дол;
ü Детските градини и училищата включват в годишните планове за дейността си видовите дейности, сроковете и отговорите за предоставяне на подкрепа за личностно развитие;
ü Намаляване на влиянието на социалните неравенства върху ученето и върху участието на децата и учениците в дейността на детската градина или училището;
ü Подкрепа за личностното развитие във всички детски градини и училища на територията на общината, се предоставя в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете и на всеки ученик;
ü Осигуряване на квалифицирани специалисти (логопед, психолог, ресурсен учител, рехабилитатор и др.) за реализиране на общата и допълнителната подкрепа за личностното развитие в детските градини и училищата на територията на общината.
В изпълнение на Стратегическа цел №3:
Равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на предучилищното и училищното образование, гаранции за които са създадените условия за обучение на всички деца и ученици заедно, независимо от трудностите и различията.
ü Провеждане на дейности (родителски срещи, информационни кампании и др.), които да формират отношение на нетърпимост към дискриминиращите нагласи и поведение;
ü Осигуряване правото на всички на деца и ученици на територията на общината да развият максимално своите възможности, без значение етническата принадлежност, пол, увреждане, възраст, социално положение;
ü Общината да осигурява гъвкавост и динамичност на процеса на личностното развитие съобразно потребностите на децата и учениците и в зависимост от спецификата на обществения живот;
ü Равномерно разпределение на услугите и възможностите за подкрепа на личностното развитие на територията на общината.
В изпълнение на Стратегическа цел №4:
Сътрудничество между всички участници в процеса на личностното развитие – детската градина, училището, детето, ученикът, семейството и общността.
ü Системен и цялостен подход на организация и сътрудничество на образователните институции в общината на личностното развитие на всички равнища – управление и екипност, използване на приобщаващи педагогически практики и подкрепящи среда с участието на родителите;
ü Утвърждаване ролята на обществени съвети към детските градини и училищата, стимулиране сътрудничеството между всички заинтересовани страни в процеса на предоставяне подкрепа за личностното развитие на децата и учениците.
В изпълнение на Стратегическа цел №5:
Провеждане на политики за професионално усъвършенстване на кадри в институциите, пряко ангажирани в реализирането на дейности по подкрепа за личностното развитие на децата и учениците.
ü Създаване на екипи и стимулиране на тяхната работа, насочена към превенцията на обучителните затруднения и оказване подкрепа на отделни деца според техните потребности, установени след ранното оценяване;
ü Повишаване квалификацията на педагогическите кадри. Приемане и изпълнение на общински квалификационни програми;
ü Създаване на подкрепящи училищна среда за учители, въвеждащи добри практики.
В изпълнение на Стратегическа цел №6:
Ефективно използване на възможностите чрез участие в международни, национални и регионални проекти и програми за подобряване на общата подкрепяща среда, усъвършенстваните умения на ангажираните специалисти и разширяване на обхвата на дейности по обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици.
ü Разработване на съвместни проекти за реализиране на дейности, подпомагащи личностното развитие на децата и учениците.
7. МЕХАНИЗЪМ ЗА УПРАВЛЕНИЕ, МОНИТОРИНГ И ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО
6.1.За изпълнение на общинската стратегия, ежегодно до 30 април, общински съвет, по предложение на кмета и след съгласуване с Регионалното управление на образованието, приема годишен план за изпълнение на дейностите за подкрепа на личностно развитие.
6.2.Общинската стратегия и съгласуваният и приет годишен общински план се изпраща на областния управител до 15 май.
6.3.Изпълнението на годишния общински план се координира и отчита на общинско ниво по ред, определен от кметовете на общините и в срокове, посочени в чл. 197, ал. 3 от ЗПУО.
6.4. Изпълнението на годишния общински план се отчита и на областно ниво – до 01 март на следващата година, където вяска община трябва да представи в областна администрация отчет за изпълнението на дейностите по общинския годишен план.
6.5.Изпълнението на собствените планове на организации и институции, ангажирани в процесите на осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците се предоставят на областният съвет три месеца преди да изтече срокът на стратегията.
8. ИНДИКАТОРИ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА СТРАТЕГИЯТА
Основните индикатори за реализиране на Стратегията са индикатори за изпълнение и индикатори за резултат, както следва:
8.1. Индикатори за изпълнение:
- брой детски градини и училища, в които се изпълняват мерки за по-пълно обхващане и задържане на децата/учениците в образователната система чрез преструктуриране на образователните политики и практики и осигуряване на приобщаващото образовани и подкрепа за личностното развитие;
- брои деца, за които е извършено ранно оценяване на потребностите от подкрепа за личностно развитие в процеса на предучилищното образование;
- брой деца/ученици, на които е осигурена допълнителна подкрепа /краткосрочна или дългосрочна/ за личностно развитие по чл. 187, ал. 2 от ЗПУО и предоставянето й въз основа на оценката на индивидуалните им потребности;
- брой деца/ученици, на които е осигурена обща подкрепа за личностно развитие от център за подкрепа за личностно развитие;
- брой институции в системата на предучилищното и училищното образование – детските градини и училища, които осъществяват дейности по превенция на тормоза и насилието, както и дейности за мотивация и преодоляване на проблемно поведение;
- брой деца/ученици, на които е извършена оценка на индивидуалните потребности за осигуряване на допълнителна подкрепа за личност развитие;
- брой деца/ученици със затруднения, увреждане или разстройство на тяхното психично здраве, за които се осъществява психо-социалната рехабилитация за постигане на оптимално ниво ва самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения, необходими за пълноценното приобщаване и участие в дейността на детската градина или училището;
- брой деца/ученици със специални образователни потребности, в риск, с изявени дарби или с хронични заболявания, поощрени с материални награди за високи постижения в образователната дейност, в заниманията по интереси и за приноса им към развитието на училищната общност;
- брой родители, чиито деца не посещават детски градини и училища;
- брой институции в системата на предучилищното и училищното образование, предоставящи условия за равен достъп до образование за децата и учениците и чрез осигуряване на достъпна архитектурна и физическа среда, достъпност на информацията и комуникацията, достъп до учебните програми и учебното съдържание, разумни улеснения, технически средства, специализирано оборудване и специализирана подкрепяща среда, дидактически материали, методики и специалисти, съобразно потребностите на децата и учениците;
- брой специалисти за допълнителна подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата в зависимост от индивидуалните потребности на децата и учениците;
- брой педагогически специалисти, включени в обучения за развитие на уменията за работа с деца и ученици със специални образователни потребности;
8.2.Индикатори за резултат:
- дял от децата на възраст от 3 до 6/7 години, посещаващи детски градини;
- дял от децата, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка (от 5 до 7 години), обхванати в детска градина;
- дял от децата, подлежащи на задължително образование (от 7 до 16 години), обхванати в училище – по класове или по етапи;
- дял на отпадналите от училище за една учебна година;
- дял на завършилите основно образование ученици със специални образователни потребности, в риск, с изявени дарби или с хронични заболявания, продължили бучението си в гимназиален етап през същата календарна година;
- дял на учителите, преминали обучение за работа с деца/ученици със специални образователни потребности, в риск, с изявени дарби или с хронични заболявания;
- дял на 16-годишните, завършили основно и средно образование;
- брой реализирани проекти и програми, пряко насочени към осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
Индикаторите са характеристика, която може да бъде измерена, за да се оцени изпълнението на заложените цели в стратегията за подкрепа на личностното развитие, както и резултатите и въздействието от тяхното изпълнение. Описаните по различните приоритетни направления на стратегията индикатори включват количествени и качествени индикатори.
9. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Мерките и дейностите в Стратегията са формулирани гъвкаво и могат да бъдат променяни в хода на нейното изпълнение с оглед по-ефективно постигане на заложените резултати. Това, което следва за не бъде променяно и в минимална степен да се влияе от вътрешни и външни фактори, са поставени цели. За да бъде осигурено това, както с оглед на по-целесъобразното и ефективно планиране на дейностите, е необходима подготовката на годишни планове за изпълнение на отделните стратегически цели.
Стратегията задължително подлежи на преглед за изпълнението, както и на актуализация при промяна на обстоятелствата и законовата уредба.
За учебната 2023/2024 г. е осигурена допълнителна подкрепа от ресурсен учител от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Варна в образователните институции както следва:
1. ОбУ “Васил Левски”, с. Михалич – индивидуално обучение на 2 ученици от начален етап един път седмично;
2. ОУ “Климент Охридски”, с. Стефан Караджа – обучение на 1 ученик от прогимназиален етап един път месечно.
"Закрила на детето" е система от законодателни, административни и други мерки за гарантиране правата на всяко дете.Агенцията за социално подпомагане (АСП) реализира дейности и мерки в сферата на защита правата и интересите на децата като създава подкрепяща среда и условия за насърчаване на социалното включване без оглед пол, религия, възраст, увреждане и/или други дискриминационни елементи. По отношение на децата, които са в зависима позиция спрямо възрастните, тъй като се нуждаят от техните грижи, закрила, обич и сигурност, нормативната уредба гарантира правата им на закрила срещу въвличане в дейности, неблагоприятни за тяхното физическо, психическо, нравствено и образователно развитие. Израстването на децата в благоприятна и спокойна среда, гарантиране на техните права ще допринесе за пълноценното им личностно развитие и израстване, за формиране на морални качества и ценности.
Ролята на АСП
ДСП като орган по закрила на детето, осъществяващ текущата и практическа дейност по закрила на детето в общината чрез ОЗД, са структури на АСП
Акцент по практическото реализиране на закрилата на детето
Осиновяване. Специални мерки за осиновяване на дете
Подкрепа на хората с увреждания
✖↑↓
Агенция за социално подпомагане изпълнява държавната политика, свързана с упражняване правата на хората с увреждания, като насърчава, защитава и гарантира пълноценното и равноправно упражняване на правата и свободите на хората с увреждания, създава условия за социалното им приобщаване, способства за зачитане на вътрешното им присъщо човешко достойнство и предоставя подкрепа за хората с увреждания и техните семейства. Предоставянето на финансова подкрепа има за цел да компенсира разходите, свързани с преодоляване на затрудненията, предизвикани от вида и степента на увреждане.
Във връзка с влезли в сила от 29.01.2023 г. промени в Закона за здравето (ДВ, бр. 8 от 25.01.2023 г.) е необходимо лицата с увреждания да подават заявления-декларации за преосвидетелстване от ТЕЛК не по-късно от три месеца преди датата на изтичане на действащото експертно решение.
Когато лицата с увреждания са спазили този срок, но има забавяне в произнасянето на ТЕЛК, правата им ще бъдат осигурени без прекъсване до издаване на ново експертно решение.
Индивидуална оценка на потребноститеПраво на месечна финансова подкрепаПраво на целеви помощиПраво на парична компенсация за пътни разходи в странатаПраво на безплатна годишна електронна винеткаПроверка за издадена електронна винетка чрез страницата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)Осигуряване на безвъзмездна преводаческа услуга на български жестов език за глухи и сляпо-глухи лицаПрава на военноинвалидите и военнопострадалитеМеханизъм лична помощ
Семейни помощи
✖↑↓
Условията за отпускане на семейни помощи при бременност, раждане и отглеждане на деца са регламентирани в Закона за семейни помощи за деца и Правилника за неговото прилагане.
Семейните помощи са средства в пари или в натура, които подкрепят семейства с ниски доходи за отглеждането на техните деца.
Отпускат се от дирекция „Социално подпомагане“ по настоящ адрес на семейството, в зависимост от семейния статус, въз основа на подадено заявление-декларация по образец с приложени съответни нормативно регламентирани документи, удостоверяващи необходимите обстоятелства за право на конкретната помощ.
Размерите на помощите за деца се определят със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година и се финансират изцяло от държавния бюджет.
За всяка помощ е възприет разграничителен критерий и конкретно определени условия, съобразени с предназначението ѝ. По-голямата част от семейните помощи се предоставят без доходен критерий. Само три от тях се отпускат след доходен тест, определен за целта в Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година, но не по-малък от предходната година. Еднократната помощ при бременност и месечните помощи за отглеждане на дете до навършване на една година през 2024 г. се предоставят на семейства със средномесечен доход на член от семейството през предходните 12 месеца преди подаване на заявлението-декларация по-нисък или равен на 810 лева. Месечните помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, се предоставят при двоен доходен критерий, в зависимост от който се определя и размерът на помощта. През 2024 г. на семействата със средномесечен доход на член от семейството по-нисък или равен на 710 лв. се предоставя пълния размер на месечните помощи по чл. 7 от ЗСПД. За семействата с доход между 710,01 лв. и 810 лв., включително, помощта е в размер 80 на сто от пълния размер на помощта.
Независимо от доходите на семейството семейните помощи се предоставят за:
- деца с трайни увреждания;
- деца със или без право на наследствена пенсия от починал родител;
- деца, настанени в семейства на роднини, близки или в приемни семейства;
- деца, които се отглеждат от техните самотни осиновители.