І. ВЪВЕДЕНИЕ
1.1. Същност
Този стратегически план определя основните цели, приоритети и обхват на вътрешния одит в община Вълчи дол за периода 2024 – 2026 година.
Те са съобразени с целите и плановете на организацията, определени в Планът за интегрирано развитие на Община Вълчи дол (ПИРО Вълчи дол) за периода 2021 – 2027 г., който е разработен в съответствие с изискванията на Закон за регионалното развитие, като част от система документи за стратегическо планиране развитието на европейско, държавно, регионално и общинско ниво, приет с Решение № 485 от 27.04.2021 г. на Общински съвет – Вълчи дол и Стратегия за управление на риска в общината утвърден със Заповед № 47 от 18.01.2022 г. , и Интегрирана система за управление на СФУК, който включва 11 системи. Последните актуализации на Интегрираната система са Система за управление и контрол на приходите със Заповед № 23-543 от 25.05.2023 г. и Система за предварителен контрол , актуализирана със Заповед № 23-549 от 26.05.2023 г.
ПИРО Вълчи дол определя средносрочните цели и приоритети за устойчиво развитие на общината и връзките й с други общини в съответствие с интегрираната териториална стратегия за развитие на региона и общия устройствен план на общината.
Стратегическият план е разработен на база оценка на риска и в съответствие със Закона за вътрешния одит в публичния сектор , Стандартите за вътрешен одит, Етичен кодекс на вътрешните одитори, Статут на звеното за вътрешен одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор.
Въз основа на Стратегическият план се изготвя Годишен план за дейността по вътрешен одит, който дефинира предмета, обхвата, целите, времетраенето и ресурсите, необходими за изпълнението на всеки конкретен одитен ангажимент.
1.2. Структура, функция и обхват на вътрешния одит в Община Вълчи дол
Функцията по вътрешен одит в организацията се осъществява от звено за вътрешен одит.
Основните функции на вътрешните одитори са свързани с осъществяване на дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в Община Вълчи дол.
1.3. Актуализиране на Стратегическия план
Стратегическият план се преразглежда и актуализира ежегодно, в резултат на настъпили промени в целите, приоритетите и дейността на общината и на база оценката на риска.
След изтичане на тригодишния период на Стратегическия план се извършва пълна преоценка на риска.
Вътрешните одитори по тяхна преценка може да актуализират Стратегическият план повече от веднъж годишно.
Всяко изменение в Стратегическия план се утвърждава от Кмета на общината.
ІІ. РАЗБИРАНЕ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОРГАНИЗАЦИЯТА
За целите на стратегическото планиране, вътрешните одитори извършиха предварително проучване и запознаване с целите, структурите и дейностите на общината. Вътрешните одитори получиха необходимата информация посредством – провеждане на срещи и интервюта, публична информация и други източници.
2.1. Цели на организацията - За постигане на тези стратегически цели са поставени приоритети за действие и мерки.
През периода 2024 – 2026 г. Община Вълчи дол си поставя следните стратегически цели:
ü Стратегическа цел 1: Стимулиране на икономическия растеж и постигане на устойчиво и балансирано развитие на бизнеса в Община Вълчи дол, включително и чрез политики за подобряване на административното управление и обслужване
Приоритет 1.1.: Насърчаване на съществуващите и развитие на нови икономически дейности
Мерки:
1.1.1. Създаване условия за привличане на инвестиции.
1.1.2. Промотиране възможностите и предимствата на Общината като добро място за развиване на бизнес.
Приоритет 1.2.: Подкрепа жизнеспособността и конкурентоспособността на предприятията на територията на Община Вълчи дол
Мерки:
1.2.1. Подобряване на трудовата заетост, стимулиране развитието на малкия и средния бизнес, на гражданското общество и неправителствения сектор.
1.2.2. Подобряване на условията и достъпа до и в терените, на които предприятията осъществяват дейността си.
Приоритет 1.3.: Стимулиране създаването на партньорства и развитието на иновации на територията на Община Вълчи дол
Мерки:
1.3.1. Повишаване знанието и информираността за развитие на иновации, с акцент върху възможностите на територията на Общината.
1.3.2. Подпомагане и развитие на бизнес инфраструктурата.
1.3.3. Подпомагане и промотиране на възможностите за партньорства.
Приоритет 1.4.: Прилагане на политики за подобряване на административното управление и обслужване
Мерки:
1.4.1. Подобряване качеството и усъвършенстване на административното обслужване.
1.4.2. Развитие и поддържане на висок административен капацитет, в т.ч. прилагане на добри практики, електронно управление, високо ниво на обслужване на гражданите и бизнеса, партньорство с други общини.
ü Стратегическа цел 2: Постигане на устойчиво културно, туристическо и екологично развитие
Приоритет 2.1.: Насърчаване културните прояви на територията на Община Вълчи дол, включително като инструмент за повишаване качеството на живот и повишаване на туристическия интерес към Общината
Мерки:
2.1.1. Съхранение и обогатяване на традициите в Общината, в т.ч. и обмен между културите на различните етноси.
2.1.2. Организиране, насърчаване и подпомагане организирането на културни прояви и мероприятия.
2.1.3. Обновяване на сгради и обекти с културно и религиозно значение.
2.1.4. Създаване и поддържане на подходяща среда за спорт и младежки дейности
Приоритет 2.2.: Насърчаване развитието на туризма на територията на Община Вълчи дол, включително като инструмент за устойчиво икономическо развитие
Мерки:
2.2.1. Развитие на туризма, базирано на местния потенциал.
2.2.2. Подобряване информираността, относно възможностите за туризъм на територията на Общината.
2.2.3. Обновяване и развитие на туристическата инфраструктура.
Приоритет 2.3.: Прилагане на политики за опазване на околната среда.
Мерки:
2.3.1. Почистване, поддържане и опазване на природните ресурси в Общината.
2.3.2. Поддържане и създаване на зелени площи.
2.3.3. Опазване на околната среда и ефективно управление на отпадъците на територията на Общината.
2.3.4. Подобряване на енергийната ефективност
ü Стратегическа цел 3: Повишаване качеството на живот - доразвитие и повишаване на качеството на социалната, здравната и образователната инфраструктура
Приоритет 3.1.: Повишаване качеството и доразвитие на социалната инфраструктура, включително и като инструмент за постигане на балансирано инфраструктурно развитие. Подобряване достъпа до обществени услуги.
Мерки:
3.1.1. Подобряване на здравеопазването и социалните дейности.
3.1.2. Модернизиране на инфраструктурата във връзка с предоставяне на обществени услуги.
3.1.3. Запазване на действащите социални услуги.
3.1.4. Социална интеграция на маргинализираните общности, като малцинствени групи и хора в неравностойно положение.
Приоритет 3.2.: Повишаване качеството и доразвитие на образователната инфраструктура, включително като инструмент за стимулиране на икономическия растеж и културното развитие
Мерки:
3.2.1. Подобряване на училищната среда - ефективно управление на общинските ресурси в образованието, модернизиране на образователната инфраструктура.
3.2.2. Предотвратяване и намаляване броя на отпадналите лица от образователната система, в т.ч. интегриране на лица от малцинствените групи и такива в неравностойно положение.
ü Стратегическа цел 4: Постигане на балансирано инфраструктурно развитие на територията на Община Вълчи дол
Приоритет 4.1.: Развитие и модернизиране на транспортната инфраструктура в Общината
Мерки:
4.1.1. Развитие и модернизиране на уличната мрежа.
4.1.2. Развитие и модернизиране на пътната мрежа.
4.1.3. Подобряване на транспортната свързаност.
Приоритет 4.2.: Благоустройство на инфраструктурата в Общината
Мерки:
4.2.1. Подобряване на сградния фонд в Общината.
4.2.2. Подобряване качеството на комуналните услуги.
4.2.3. Благоустрояване, развитие на общинската инфраструктура и повишаване безопасността на гражданите.
ІІІ. СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ НА ВЪТРЕШНИТЕ ОДИТОРИ
На база полученото разбиране за целите, приоритетите, дейността и нивото на контрол в организацията през периода 2024 – 2026 година, вътрешните одитори си поставят следните стратегически цели :
3.1. Наблюдение, оценка и подпомагане функционирането на системите за финансово управление и контрол в организацията с приоритет процесите свързани с разходването на финансовите средства по програми и фондове на ЕС;
3.2. Популяризиране на дейността по вътрешния одит;
3.3. Осигуряване на независимост и обективност на дейността по вътрешен одит;
3.4. Повишаване на квалификацията на вътрешните одитори.
Конкретните ангажименти и дейности на вътрешните одитори за всяка година, посредством които ще бъдат постигнати стратегическите цели, ще бъдат отразени в Годишния план за дейността по вътрешен одит.
ІV. ОДИТНА ВСЕЛЕНА
Одитната вселена представлява пълния обхват на вътрешния одит / ВО/ и служи за основа на дългосрочното планиране.
Одитната вселена на Община Вълчи дол се определи от функционален подход – т.е. разделяне на системите според функцията и ролята, които играят във вътрешния контрол в т.ч. : обслужващите административни системи – човешки ресурси, финанси и счетоводство, управление на собствеността, образование и детски градини, връзки с обществеността, деловодство и други, които покриват много части от общината.
V. ОЦЕНКА НА РИСКА
Оценката на риска се основава най-вече на субективната оценка на вътрешните одитори, но могат да бъдат използвани различни техники, за да стане анализът по-систематичен и по-обективен. На база извършената оценка на риска, вътрешните одитори могат да приоритизират единиците и да определят каква ще бъде стратегията им за покритие на рисковите области.
При годишната оценка на риска, вътрешните одитори трябва да обърнат внимание на резултатите от управлението на риска в организацията. Оценяването на процеса на управление на риска в организацията е важен приоритет на вътрешния одит.
ü Използван подход към оценката на одитните единици включва изчисляване на рискови индекси.
Те представляват производна/резултативна величина, която се получава чрез следните стъпки:
· Определяне на рисковите фактори;
· Определяне на оценителната скала за всеки рисков фактор;
· Определяне на теглата на рисковите фактори;
· Оценяване на всяка единица в одитната вселена;
· Класифициране на одитните единици.
5.1. Определяне на рисковите фактори /РФ/
· РФ1 - Текучество на персонала
· РФ2 - Промени в дейността и структурата на организацията
· РФ3 - Промени в нормативната уредра
· РФ4 - Сложност на нормативната уредба
· РФ5 - Бюджет
· РФ6 - Вътрешен контрол
5.2. Определяне на оценителна скала за рисковите фактори /РФ/
Оценка на риска :
· Оценка - 1 – нисък риск
· Оценка - 2 – среден риск
· Оценка - 3 – висок риск
№ по ред |
Рисков фактор |
Критерии за оценка |
Оценка |
|
РФ1 |
Текучество на персонала |
Промяна в ръководния състав и промяна на по-малко от 10 % от състава на експертния персонал през последните 3 години |
2 |
|
РФ2 |
Промени в дейността и структурата на организацията |
Няма промени в дейността и функциите, но са извършени малко на брой/незначителни/ структурни промени през последната една година |
2 |
|
РФ3 |
Промени в нормативната уредра |
Нормативните актове са променяни през последните две години, но не са въвеждани нови специфични изисквания или актове |
2 |
|
РФ4 |
Сложност на нормативната уредба |
Съдържа строги и ясни изисквания и са приложими в голяма част от организациите в публичния сектор |
1 |
|
РФ5 |
Бюджет |
Над 10 000 000 лв. |
3 |
|
РФ6 |
Вътрешен контрол |
Не са въведени всички компоненти на вътрешния контрол в организацията, но ръководството има добро разбиране за същността на контрола и желание за подобряването и усъвършенстването му |
2 |
|
5.3.Определяне на теглата на рисковите фактори
Рисков фактор |
РФ1 |
РФ2 |
РФ3 |
РФ4 |
РФ5 |
РФ6 |
Рисков индекс |
Тежест |
0,15 |
0,15 |
0,15 |
0,10 |
0,25 |
0,20 |
1 |
Тежест в % |
15% |
15% |
15% |
15% |
25% |
20% |
100% |
Общата сума на теглата е 1,00 /рисков индекс/ , като тежестта е разпределена в зависимост от рисковия фактор.
5.4. Граници за приоритизиране /класифициране/
Целта на приоритизирането е да послужи за разпределение на ресурсите на ВО, като усилията се насочат най-вече към единиците, оценени с по-високо ниво на риск.
Рисковите индекси са необходими за класифицирането на одитните единици като високорискови, среднорискови и нискорискови.
Границите за приоритизиране са определени в зависимост от стойностите на рисковите индекси, като минималният рисков индекс е 1, а максималният е 3.
Определени са следните граници:
· Рисков индекс от 2,34 до 3,00 – високорискови одитни единици
· Рисков индекс от 1,71 до 2,33 –среднорискови одитни единици
· Рисков индекс от 1,00 до 1,70 –нискорискови одитни единици
5.5.Оценяване на всяка единица в одитната вселена
Резултатите от оценката на риска на всяка единица в одитната вселена са дадени в приложението.
VІ. ИЗБОР НА ОДИТНА СТРАТЕГИЯ
Одитната стратегия показва подхода на вътрешните одитори за покритие на одитната вселена за периода 2024 – 2026 г. Одитната стратегия определя как ще се покрият с одиторската работа единиците в одитната вселена за трите години на Стратегическия план. На тази основа се изготвя и Годишния план с одитни ангажименти.
6.1. Честота на ангажиментите
Определянето на честотата на одитните ангажименти се налага, тъй като е невъзможно вътрешните одитори всяка година да покриват подробно всички идентифицирани единици и затова одитната стратегия предвижда отделни подходи за одитиране на високо рискови, средно рискови или ниско рискови единици.
Вътрешните одитори възприеха следната стратегия по отношение на различните рискови одитни единици:
· Одитните единици оценени с висок риск, ще бъдат одитирани – всяка година;
· Одитните единици оценени със среден риск, ще бъдат одитирани – 50 % от тях през първата година, а останалите 50% през втората;
· Одитните единици оценени с нисък риск, ще бъдат одитирани – 50 % от тях през втората година, а останалите 50% през третата година.
6.2. Проследяване изпълнението на препоръки
Вътрешните одитори ще извършват проследяване на изпълнението на дадените препоръки в одитните доклади , като ще ги включват като цел в следващ конкретен одитен ангажимент.
6.3. Продължителност на одитните ангажименти
Одитните ангажименти за даване на увереност – стандартната продължителност се определя в човекодни в зависимост от оценката на риска.
При оценката на риска e използвана следната скала:
Висок - при непредприемане на мерки пропускът ще окаже сериозно влияние върху функционирането на обекта.
Среден - при непредприемане на мерки пропускът ще окаже средно влияние върху функционирането на обекта.
Нисък - при непредприемане на мерки пропускът няма да окаже съществено влияние върху функционирането на обекта.
Оценка на риска |
Човекодни за един одитен ангажимент |
|
Висок риск |
48 |
|
Среден риск |
46 |
|
Нисък риск |
44 |
|
· Висок риск – за извършването на този одитен ангажимент са необходими – 48 човекодни;
· Среден риск – са необходими 46 човекодни;
· Нисък риск – са необходими 44 човекодни;
· Проследяване на препоръки – за проследяване на изпълнението на препоръките е определена стандартна продължителност – 2 човекодни
· Друг вид одиторска работа – стандартната продължителност на друг
вид одитна работа, като специфични последващи действия, одит на качеството на работата, консултиране и разследване на измами се определя в зависимост от спецификата и сложността на конкретния ангажимент.
6.4. Разпределение на Ефективен фонд работно време /ЕФРВ/ на одитора
Ангажиментите свързани с дейността по вътрешен одит през съответните години ще се разпределят както следва:
· Около 75 % от ЕФРВ – извършване на одитни ангажименти за даване на увереност и консултиране, годишно и стратегическо планиране;
· До 5 % от ЕФРВ – административна дейност;
· До 20 % от ЕФРВ – друг вид дейност – обучения, семинари и др.
VІІ. ЕФЕКТИВЕН ФОНД РАБОТНО ВРЕМЕ /ЕФРВ/
Ефективния фонд работно време на вътрешните одитори / за всеки един от вътрешните одитори в община Вълчи дол/ е изчислен и разпределен съгласно одитната стратегия и е както следва:
Вътрешен одитор:
1. Общо работни дни - 222
2. Отпуск - 20
3. Болнични и др. - 10
4. ЕФРВ - 192
5. Изпълнение на одитни ангажименти - 144
6. Стратегическо и годишно планиране - 24
7. Общо административни дейности - 6
8. Обучение и квалификация - 18
· От общия брой работни дни за съответната година се изваждат планираните дни за отпуск и очакван брой дни за болнични и други непредвидени случаи – полученият брой работни дни формират ЕФРВ през годината за всеки одитор.
· От ЕФРВ за одитор около 75 % се разпределят за планиране, извършване, докладване на одитните ангажименти, проследяване, стратегическо и годишно планиране – това е ЕФРВ за одитна работа
· Останалите дни до 25 % от ЕФРВ се разпределят за обучения и развитие на одитора, общоадминистративни дейности, участия в различни срещи и други дейности.
Определяне на ЕФРВ
№ по ред |
Определяне на ЕФРВ |
Брой дни |
|
1 |
Общо работни дни |
222 |
|
2 |
Отпуск |
20 |
|
3 |
Болнични и др. |
10 |
|
4 |
ЕФРВ |
192 |
|
5 |
Изпълнение на одитни ангажименти |
144 |
|
6 |
Стратегическо и годишно планиране |
24 |
|
7 |
Общо административни дейности |
6 |
|
8 |
Обучение и квалификация |
18 |
|
Разпределение на ЕФРВ
Легенда:
1. Изпълнение на одитни ангажименти - 144
2. Стратегическо и годишно планиране - 24
3. Общо административни дейности - 6
4. Обучение и квалификация - 18
Ръководител звено „Вътрешен одит“:…………………………….
/ Станимир Станчев/