ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1 (1) С тези вътрешни правила са уреждат организацията и редът за извършване на проверка на декларациите по чл.49, ал.1, т.14 от Закона за противодействие с корупцията (ЗПК) и за установяване на конфликти на интереси на следните лица:
1. Секретарят на общината;
2. Служителите в местната администрация на Община Вълчи дол, с изключение на тези, заемащи технически длъжности;
3. Представители на общината в органите за управление или контрол на търговски дружества с общинско участие в капитала или на юридически лица с нестопанска цел, когато не попадат в обхвата на чл.6, ал.1 от ЗПК и са назначени с акт на кмета на общината;
4. Управителите или членовете на органите на управление или контрол на общински предприятия и ръководителите на техните териториални поделения, както и на други ЮЛ, които са на бюджетни организации по смисъла на §1, т.5 от допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, които не попадат в обхвата на чл.6,ал.1 от ЗПК и са назначени с акт на кмета на общината;
5. кметски наместници.
(2) С правилата се уреждат също и работата на комисията по §2, ал.5 от ДР на ЗПК, вр. с чл.11, ал.1, т.2 от Наредбата за организацията и реда за извършване на проверки на декларациите и установяване на конфликт на интереси (НОРИПДУКИ), приета с Приета с ПМС № 209 от 26.09.2018 г., съхраняването, обработването на данните и унищожаването на декларациите на лицата по ал.1, т.1-5.
(3) Тези правила могат да се прилагат съответно към проверки на декларации и производства за установяване на конфликт на интереси по отношение на назначени от кметовете на кметства в Община Вълчи дол лица, заемащи публична длъжност по чл.1, ал.1 в съответното кметство.
Чл.2 (1) В изпълнение на ЗПК и НОРИПДУКИ и в качеството си на орган по назначаване на лицата по чл.1, ал.1, т.1-5, кметът на общината:
1. Утвърждава със заповед тези вътрешни правила и при необходимост ги изменя, допълва и отменя;
2. назначава комисия по §2, ал.5 от ДР на ЗПК, вр. с чл.11, ал.1, т.2, чл.16, ал.1 и чл.23, ал.1 от НОРИПДУКИ с наименование „Комисия за проверка на декларациите и установяване на конфликт на интереси на лицата по §2, ал.1 от ЗПК в Община Вълчи дол“, наричана за краткост в тези правила „Комисията“.
3. Утвърждава образци на декларациите по чл.49, ал.1, т.1 и т.3 от ЗПК за несъвместимост и промяна в декларираните обстоятелства по несъвместимостта на лицата по чл.1, ал.1 от правилата.
4. публикува на интернет страницата на общината всички декларации по чл. 49, ал.1, т.1-4 от ЗПК на лицата по чл.1, ал.1 от настоящите правила, с изключение на част първа от декларациите за имущество и интереси по чл.49, ал.1, т.2 от ЗПК и съответстващите по чл.49, ал.1, т.4 от ЗПК, както и регистъра на декларациите и на неподалите в срок съответните декларации.
5. Определя със заповед по чл.4, ал.5 от НОРИПДУКИ служителите, на които възлага приемането, съхраняването, обработването на данните, публикуването и унищожаването на информационните носители, въвеждането и обработването на данни в регистъра на декларациите и публикуването на информация в него, извършването на проверките на декларациите и установяването на конфликт на интереси.
6. Определя със заповед служителите, които съставят актове за установяване на административни нарушения, предвидени в ЗПК.
7. Разпределя на комисията постъпили в деловодството на общината сигнали и искания за извършени корупционни нарушения и конфликт на интереси по отношение на лицата по чл.1, ал.1, както и издава заповедите, с които служебно се образуват такива производства.
8. Определя със заповед служител, който въвежда и обработва данни в регистъра на сигналите (Приложение 2), исканията и заповедите за служебно образувани производства за конфликт на интереси, както и съдържанието на този регистър, и служител, който публикува на сайта на общината публичната част и регистъра на декларациите, и списъка на неподалите в срок декларации.
9. Одобрява или неодобрява с резолюция доклада на комисията по чл.3, ал.8 от НОРИПДУКИ относно спазването на сроковете за подаване на декларации по чл.49, ал.1, т.1-4 от ЗПК.
10. Образува със заповед проверки на декларациите за имущество и интереси и за несъвместимост.
11. Одобрява или не одобрява със заповед докладите на комисията, с които се установява или не се установява съответствие с проверяваните декларации за имущество и интереси.
12. Одобрява или не одобрява със заповед докладите на комисията, с които се установява или не се установява съответствие с проверяваните декларации за несъвместимост.
13. Образува, отказва образуването и прекратява със заповед производство за конфликт на интереси.
14. Въз основа на становище на комисията се произнася с мотивирана заповед относно наличието или липсата на конфликт на интереси.
15. Издава наказателни постановления.
16. Осъществява и други функции, предвидени в ЗПК, НОРИПДУКИ и тези правила.
(2) Кметът на общината не е обвързан с предложенията на комисията, формулирани в приетите от нея доклади, становища и решения. Той може да върни съответните документи на комисията с указания за събиране на нови доказателства, когато има необходимост от това.
(3) При поискване кметът на общината изпраща необходимата информация и документи в Комисията за противодействие с корупцията (КПК) в производства по установяване на конфликт срещу назначени от него лица, заемащи висша публична длъжност по смисъла на чл.6, ал.1 ЗПК.
Чл.3 (1) Комисията за проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси в Община Вълчи дол по чл.11, ал.1, т.2 от НОРИПДУКИ се назначава от кмета на общината и е постоянно действащ орган.
(2) Комисията се състои от петима редовни членове . Един от членовете на комисията се назначава за председател. В състава и се включват с юридическо образование и служители с най-малко две години професионален опит и образователно-квалификационна степен, не по-ниска от „бакалавър“.
(3) Член на комисията се освобождава от състава и със заповед на кмета на общината при:
1. Прекратяване на трудовото или служебното им правоотношение;
2. Негово мотивиране искане;
3. Фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си повече от една година;
4. Влизане в сила на заповед, с която му се налага дисциплинарно наказание.
(4) Когато се извършва проверка на декларациите или се провежда производство за установяване на конфликт на интереси на член от комисията, проверяваният не участва в работата по конкретната преписка. В този случай неговото място заема резервен член.
(5) Комисията приема решенията си с обикновено мнозинство. За заседанията на комисията секретарят води протоколи.
(6) При осъществяване на правомощията си комисията приема решения и доклади.
(7) Комисията:
1. изготвя доклади по чл.3, ал.8 от НОРИПДУКИ относно спазването на сроковете за подаването на декларациите.
2. изготвя доклад с предложение до кмета на общината за издаде заповед за образуване на проверки да декларациите за имущество и интереси и за несъвместимост, при наличие на предвидените основания.
3. провежда проверките на декларациите за имущество и интереси и за несъвместимост.
4. изготвя доклад до кмета на общината да съответствие или несъответствие на проверените декларации за имущество и интереси;
5. изготвя доклад до кмета на общината за наличие или липса на несъвместимост след проведената проверка на декларациите за несъвместимост.
6. изготвя доклад до кмета на общината, с който предлага да издаде заповед за образуване, отказ от образуване или прекратяване на производството за установяване на конфликт на интереси при наличието на съответните основания, в т.ч. по чл.5, ал.4 от настоящите правила.
7. провежда образуваното производство за конфликт на интереси.
8. след проведеното производство изготвя становище до кмета на общината за наличието или липсата на конфликт на интереси.
9. осъществява други функции, предвидени в ЗПК, НОРИПДУКИ и настоящите правила.
(8) По неуредените въпроси в тези правила относно работата на комисията се прилагат разпоредбите на НОРИПДУКИ.
Чл.4 Председателят на комисията:
1. свиква и ръководи заседанията на комисията.
2. организира дейността на комисията.
3. подписва изходящата кореспонденция на комисията.
4. осъществява и други функции, предвидени в ЗПК, НОРИПДУКИ и тези правила.
Чл.5 (1) Всеки, който разполага с данни за корупционно нарушение или за конфликт на интереси по смисъла на ЗПК за лице по чл.1, ал.1 от настоящите правила, може да подаде сигнал до кмета на общината.
(2) Всеки сигнал трябва да съдържа:
1. органа, до който се подава
2. трите имена, единния граждански номер, съответно личен номер на чужденец, адрес, както и телефон, факс и електронен адрес на подателя, ако има такива;
3. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и заеманата от него длъжност, ако подателят разполага данни за нея;
4. конкретни данни за твърдяното нарушение, в т.ч. място и период на извършване, описание на деянието и други обстоятелства, при които е било извършено;
5. позоваване на документи или други източници, които съдържат информация, подкрепяща изложеното в сигнала, в т.ч. посочването на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация;
6. дата на подаване на сигнала;
7. подпис на подателя.
(3) Към сигнала могат да се приложат източниците на информация, подкрепящи изложените от него твърдения.
(4) За сигнал се приема и публикация в средствата за масово осведомяване, ако отговаря на условията ал.2, т.3-5.
(5) Всеки сигнал се регистрира незабавно след постъпването му в специален регистър. Кметът на общината определя със заповед съдържанието и служител, който въвежда и обработва данни в този регистър.
(6) Когато сигналът не съдържа някой от посочените в ал.2 реквизити, подателят се уведомява да отстрани в 3-дневен срок от съобщаването за това с указание, че при неотстраняването му срок, сигналът ще бъде оставен без разглеждане. Срокът за произнасяне по сигнала започва да тече от датата на отстраняване на нередовността.
(7) Анонимни сигнали не се разглеждат и не се препращат по компетентност.
Чл.6 Всяко лице по чл.1, ал.1 от настоящите правила може да подаде сигнал за нарушение на правата му по прилагане на НОРИПДУКИ и тези правила до кмета на общината или до друг компетентен орган. За сигналите се прилага глава осма от АПК.
Чл.7 Приемането на декларациите, съхранението, обработването на данните от тях, въвеждането на данни в регистъра на декларациите по чл.4, ал.2 от НОРИПДУКИ, поддържането му и публикуването на информация и декларации в него, проверката им, унищожаването на информационните носители, както и производството по установяване на конфликт на интереси се осъществяват при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни и на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27.04.2016 относно защитата на физическите лица, вр. с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните).
Чл.8 (1) Лицата, на които е възложено разглеждането на сигнала по чл.5, ал.1, както и които участват в провеждането на производството по установяване на конфликт на интереси са длъжни:
1. да не разкриват самоличността на лицето, подало сигнала;
2. да не разгласяват фактите и данните, които са станали известни на компетентните органи и длъжностни лица във връзка с разглеждането на сигнала;
3. да опазват поверените на органите и на длъжностните лица писмени документи от нерегламентиран достъп на трети лица.
(2) Заседанията на комисията, на които се разглежда сигнал за корупция или конфликт на интереси и се провеждат процесуални действия по същите, се осъществяват при закрити врати.
(3) Копия от преписки и документи по проверки на декларации или за конфликт на интереси се предоставят на заинтересуваното лице и на държавни органи при заличаване името и всички обстоятелства, от които може да установи самоличността на сигналоподателя.
(4) Лицата по ал.1 носят отговорност за неизпълнението на задълженията си по тази норма.
(5) Лице, което е уволнено, преследвано или по отношение на което са предприети действия, водещи до психически или физически тормоз, заради тома че е подало сигнал, има право на обезщетение за претърпените от него имуществени и неимуществени вреди по съдебен ред.
РЕД ЗА ПОДАВАНЕ, СЪХРАНЯВАНЕ, ОБРАБОТКА НА ДАННИ И УНИЩОЖАВАНЕ НА ДЕКЛАРАЦИИТЕ
Чл.9 (1) Лицата по чл.1, ал.1 подават декларациите по чл.49,ал.1 от ЗПК пред кмета на общината, както следва:
1. Декларацията са имущество и интереси се подава:
1.1. в срок от един месец от заемането на длъжност по чл.1,т.1 освен ако в специален закон не е предвидено друго;
1.2. ежегодно до 15 май- за предходната календарна година.
2. В срок до един месец от подаването на декларацията за имущество и интереси съответното лице може да направи промяна в декларацията си, когато това се налага за отстраняване на непълноти и грешки.
3. Декларацията за несъвместимост и декларацията за промяна на декларирани обстоятелства д декларацията за несъвместимост се подава в сроковете, предвидени в съответните нормативни актове.
4. Когато лице по чл.1, ал.1 е в дългосрочен неплатен отпуск, отпуск при временна неработоспособност, отпуск поради бременност и раждане, отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, неплатен отпуск за отглеждане на дете до 8-годишна възраст декларацията за имущество и интереси и декларацията за несъвместимост се подават до един месец след завръщането на служителя.
(2) Лицата по чл.81б, ал.1 от Закона за държавния служител подават декларациите по ал.1 пред органа по назначаването на приемащата администрация. Лицата по чл.16а, ал.4 от Закона за държавния служител подават декларациите по ал.1 и пред двата органа по назначаването.
(3) Всички декларации се подават на хартиен и електронен носител.
(4) Декларациите по чл.49, ал.1, т.1 и т.3 се подават по образците, утвърдени от кмета на общината. Декларациите по чл.49, ал.1, т.2 и т.4 се подават по образците, утвърдени от КПК.
(5) Всяка подадена декларация се входира с номер и дата и се отбелязва в регистъра на декларациите от лице, определено със заповед на кмета на общината.
Чл.10 (1) Регистърът на подадените декларации има реквизитите по чл.4, ал.2 от НОРИПДУКИ.
(2) Регистърът се поддържа на хартиен и/или електронен носител.
(3) Регистърът е публичен и се публикува на сайта на общината.
(4) Данните в регистъра по отношение на лице по чл.1, ал.1 с прекратено правоотношение или загубило качество „заемащо публична длъжност“ се заличават до един месец от настъпването на факта.
Чл.11 В срок до един месец от подаването на декларацията за имущество и интереси деклараторът по собствена инициатива може да направи промени в декларацията си, когато това се налага за отстраняване на непълноти и грешки. Коригираща декларация се подава изцяло в нов образец и получава входящ номер на коригирана декларация.
Чл.12 (1) На сайта на общината се създава и поддържа отделна рубрика „Декларации и регистър на декларациите по ЗПК“.
(2) В рубриката се публикуват:
1. всички декларации по чл.49,ал.1, т.1-4 от ЗПК по чл.1, ал.1, с изключение на част първа от декларациите по чл.49, ал.1, т.2 и съответстващите им декларации по чл.49, ал.1, т.4, с които се изменят декларираните обстоятелства по част първа;
2. регистър на декларациите по чл.4, ал.2 от НОРИПДУКИ;
3. списък на неподалите в срок декларациите за имущество и интереси, изготвен от комисията.
(3) Декларациите за несъвместимост и за промяна в обстоятелствата по несъвместимостта и декларациите за имущество и интереси и за промяна в декларираните от тях обстоятелства се публикуват до един, съответно до два, месеца от изтичане на сроковете за подаването им. При публикацията съответните лични данни се заличават.
Чл.13 (1) Хартиените и електронните носители на ежегодните декларации се съхраняват от служители по дейности „Човешки ресурси“ в личните/ служебните досиета на служителите и не се изнасят извън сградата на общинската администрация, а всички останали (вкл. встъпителните, при освобождаване, при промяна на декларирани обстоятелства и несъвместимост) се съхраняват от комисията.
(2) Предоставянето на копия от декларациите се извършва само по искане на компетентен орган и след разрешение от кмета на общината.
(3) Декларациите на лицата по чл.1, ал.1, подадени на хартиен или електронен носител, както и предоставените или събрани служебно във връзка с тях документи, се съхраняват до изтичането на пет години от прекратяване на правоотношението или изгубване на съответното качество.
Чл.14 (1) Достъпът до декларациите по чл.49, ал.1 от ЗПК, съответно до информацията по тях, която не се публикува, е ограничен.
(2) Достъпът до декларациите по чл.49, ал.1 от ЗПК, съответно до информацията, която не е публикувана, както и право да обработват данни по тях, съгласно чл.4, ал.5 НОРИПДУКИ, имат само:
1. кметът на общината;
2. председателят и членовете на комисията;
3. оторизирани със заповед на кмета на общината служители.
(3) Предаването на хартиените и електронните носители на ежегодните декларации между служителите след приемането им за изпълнение на правомощията и функциите по ал.2 става въз основа на протокол, подписан от предаващия и приемащия. Протоколите се съхраняват, ведно с подадените декларации в личните/трудовите/служебните досиета. За комисията декларациите са приемат и протоколите се подписват от член на комисията.
(4) Лицата по ал.2 подписват декларация, че се задължават да спазват режима на личните данни и няма да разпространяват данни, станали им известни във връзка с достъпа до декларациите, която е Приложение 1 и е неразделна част от настоящите правила.
Чл.15 (1) След изтичане на срока по чл.13, ал.3 хартиените и електронни носители на съответните декларации, както и всички техни електронни копия, а също предоставените или събрани във връзка с декларациите документи се унищожават.
(2) Хартиените носители подлежат на нарязване, а електронните се унищожават, за което се съставят съответните протоколи.
РЕД ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПРОВЕРКА НА ДЕКЛАРАЦИИ
Чл.16 (1) В срок до един месец от изтичането на сроковете за подаване на декларации за имущество и интереси комисията изготвя доклад до кмета на общината за неподадените в срок декларации. Към доклада се прилага списък на неподалите в срок декларации за имущество и интереси лица по чл.1, ал.1 от тези правила.
(2) В случай, че няма неподадени в срок декларации за имущество и интереси комисията също в срока по ал.1 изготвя доклад до кмета на общината, в който този факт се отразява.
Чл.17 (1) Проверката на достоверността на декларациите за имущество и интереси се образува със заповед на кмета на общината по предложение, направени с доклад на комисията, при наличие на поне едно от следните основания:
1. При подаване на сигнал за корупционно нарушение или конфликт на интереси, съответно при предаване в електронна медия или публикация, които отговарят на условията по чл.5, ал.2, т.3-5 от настоящите правила;
2. Когато се открият данни за корупционно нарушение или конфликт на интереси при образувано дисциплинарно производство или в хода на друга проверка;
3. Проверяват се декларации на всички служители, заемащи публична длъжност в звено на общинската администрация, което според методология, приета от КПК и установено с акт на кмета на общината, е със завишен корупционен риск.
(2) В случаите по чл.17, ал.1, т.1, пр. 1 проверка се образува по сигнал, който има изискуемите по чл.5, ал.2 реквизити или нередностите по него са отстранени по реда на чл.5, ал.6 от настоящите правила.
Чл.18 Заповедта по чл.17, ал.1 се връчва на заинтересуваното лице.
Чл.19 (1) Проверката обхваща достоверността на фактите от декларациите за имущество и интереси, които подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване пред държавните или общинските органи, органите на съдебната власт и други институции, до които комисията има осигурен достъп. Тя не обхваща фактите от декларациите, до които комисията не е оправомощена по специален закон да поиска и получи информация.
(2) При условията на ал.2 се проверяват всички факти, до които комисията има достъп във всички декларации на съответното лице.
(3) Проверката на декларациите се извършва в срок до два месеца от образуването и протича, независимо от установяването на конфликт на интереси или дисциплинарното производство срещу същото лице.
Чл.20 (1) В хода на проверката комисията събира доказателства чрез :
1. достъп до електронните регистри, до бази данни и до други информационни масиви на първичните администратори на данни, в които се съдържат първични данни за декларираните факти, поддържани от други държавни органи по реда на чл. 7, ал. 8 от Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги (ДВ, бр. 5 от 2017 г.) чрез централен компонент, управляван от председателя на Държавна агенция „Електронно управление“;
2. искания на информацията от държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация, органите на съдебната власт и от други институции, пред които декларираните факти подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване, в които се посочва актът на образуване на проверката и по които адресатът е длъжен да предостави съответната информация в срок от 30 дни от получаването им.
(2) Проверката се извършва чрез съпоставяне на декларираните факти със събраните по реда на ал.1 доказателства.
Чл.21 При установено несъответствие между декларираните факти и информацията, получена по реда на чл.20, ал.1 от тези правила комисията уведомяват писмено лицето, подало декларацията, като указва в какво се състои констатираното несъответствие и му дава 14-дневен срок от получаване на уведомлението за отстраняване на непълнотите и грешките в декларираните обстоятелства. Отстраняването се извършва по реда за подаване на декларациите, като в случай на несъгласие с дадените му указания лицето може да направи възражение и да представи доказателства в същия срок.
Чл.22 (1) Ако комисията не установи несъответствие, проверката на декларациите приключва с изготвяне на доклад до кмета на общината за съответствие, който съдържа фактическа част относно проверените декларирани факти и информация, диспозитив със заключение за съответствие, дата и подписите на членовете на комисията. Към доклада се прилагат носителите на информация, получени по чл.13, ал.6-8 от НОРИПДУКИ.
(2) Одобрението или неодобрението на доклада за съответствие се извършва със заповед на кмета на общината, която се издава със срок от три дни от депозирането му. Заповедта, заедно с доклада или със съответната извадка от него- в случаите по чл.17, ал.2, т.3 от настоящите правила- се прилагат към декларацията. Кметът на общината може да възложи правомощието си по изр. първо на свой заместник или на секретаря на общината.
(3) Кметът на общината не одобрява доклада за съответствие и връща преписката за отстраняване на недостатъците, когато в хода на проверката не са изследвани всички факти или когато констатациите в доклада не съответстват на събраната в хода на проверката информация.
Чл. 23. (1) Ако комисията установи несъответствие, което не е отстранено по реда на чл. 13, ал. 10 от НОРИПДУКИ, проверката приключва с изготвяне и приемане на доклад за несъответствие до кмета на общината, който съдържа фактическа част относно проверените декларирани факти и информацията, диспозитив със заключение за несъответствие, дата и подписите на членовете на комисията. Към доклада се прилагат носителите на информация, получени по чл. 13, ал. 6-8 от НОРИПДУКИ.
(2) Одобрението или неодобрението на доклада за съответствие се извършва със заповед на кмета на общината, която се издава в срок от три дни от депозирането му. Заповедта заедно с копие от него се връчват на проверяваното лице.
(3) Заповедта по ал. 2 подлежи на оспорване от проверявано лице по реда на АПК в 14-дневен срок от връчването й пред Административен съд- Варна.
(4) Ако установеното несъответствие е над 5 000 лв., влязлото в сила решение по ал. 2 се изпраща на Националната агенция по приходите за предприемане на действия по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Чл.24 (1) Комисията извършва проверка на достоверността на декларираните факти във всяка подадена декларация за несъвместимост или за промяна в декларираните обстоятелства по несъвместимостта.
(2) Независимо от случаите по ал. 1, проверка на достоверността на декларираните факти в декларации за несъвместимост или за промяна в декларираните обстоятелства по несъвместимостта се образува със заповед на кмета на общината по предложение, направено с доклад на комисията при наличие на някое от следните основания:
1. при подаден срещу лицето сигнал за несъвместимост, съответно при предаване в електронна медия или публикация, които отговарят на условията по чл. 5, ал. 2, т. 3-5 от тези правила;
2. когато в хода на друга проверка се открият нововъзникнали факти и обстоятелства, както и факти и обстоятелства, които не са били известни при извършване на проверката по ал.1.
(3) В случаите на чл. 24, ал. 2, т. 1 комисията изготвя и внася доклад с предложение за образуване на проверка, ако са налице всички реквизити на сигнала по чл. 5, ал. 2 от тези правила или ако нередовността по сигнала е отстранена от лицето, подало сигнала, в тридневен срок, съответно от регистриране на сигнала или отстраняване на нередовността. Кметът на общината издава заповед за образуване на проверка в тридневен срок от депозиране на доклада.
(4) В случаите на чл. 24, ал. 2, т. 1, при които сигналът е анонимен или липсва някой от изискуемите по чл. 5, ал. 2 от тези правила реквизити и сигналоподателят не е отстранил нередовността комисията изготвя и внася доклад, в който се отразяват тези факти в тридневен срок от регистриране на сигнала, съответно от изтичане на срока за отстраняване на нередовностите. Кметът на общината се произнася по доклада с резолюция.
Чл.25 Заповедта по чл. 24, ал. 2 се връчва на проверяваното лице, което може да направи възражение и да представи доказателства в 7-дневен срок от връчването му.
Чл. 26 (1) Проверките по чл. 24, ал. 1 и чл. 24, ал. 2 се провеждат за срок от един месец съответно от подаване на проверяваната декларация и от издаване на заповедта за образуване.
(2) Проверките по чл. 24, ал. 1 и чл. 24, ал. 2 протичат по реда на чл. 19 и чл. 20 от тези правила. Държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация, органите на съдебната власт и другите институции, пред които декларираните факти подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване, предоставят необходимата информация в 14-дневен срок от получаването на искане от комисията.
Чл. 27 (1) Проверката приключва с изготвяне и приемане на доклад на комисията до кмета на общината. Докладът съдържа фактическа част относно проверените декларирани факти и информацията, събрана в хода на проверката, заключение за наличие или за липса на несъвместимост в съответствие с изискванията, предвидени в съответните нормативни актове, дата и подписите на членовете на комисията. Към доклада се прилагат декларацията/декларациите и носителите на информацията.
(2) При установени данни за несъвместимост в доклада с резолюцията кметът на общината разпорежда връчването му на проверяваното лице, което в 7-дневен срок от това може да направи възражения и да представи доказателства.
(3) Кметът на общината одобрява или неодобрява доклада по ал. 1 с резолюция, която се издава в срок от два дни от депозиране на доклада и изпълнение на процедурата по ал. 2 в случаите, в които съответно докладът не съдържа или съдържа данни за несъвместимост.
4) С резолюцията, с която одобрява доклад, с който са установени данни за несъвместимост кметът на общината възлага изготвяне на заповед за установяване на несъвместимост и прекратяване на трудовото/служебно правоотношение на проверяваното лице. Заповедта се издава в срок от три дни от одобряване на доклада.
(5) Заповедта по ал. 3 се връчва на заинтересованото лице и подлежи на оспорване по реда на КТ, ЗДСл. и АПК.
ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ И УСТАНОВЯВАНЕ НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ
Чл. 28 (1) Когато лице по чл. 1, ал. 1 от тези правила има частен интерес по смисъла на чл.71 от ЗПК, то е длъжно да си направи самоотвод от изпълнението на конкретното правомощие или задължение по служба.
(2) Кметът на общината е длъжен да направи отвод на лице по чл. 1, ал. 1, ако разполага с данни за негов частен интерес във връзка с изпълнение на конкретно правомощие или задължение по служба. (3) Самоотводите и отводите се правят незабавно след възникването или след узнаването на данни за наличие на частен интерес и се мотивират.
Чл. 29. (1) Производството по установяване на конфликт на интереси по отношение на лицата по чл. 1, ал. 1, т. 1-6 от тези правила се образува:
1. при подаден сигнал по чл. 5, ал. 1, съответно по чл. 5, ал. 4 от тези правила;
2. служебно, при условията на самосезиране от кмета на общината;
3. по искане на лице по чл. 1, ал. 1.
(2) Трите основания се регистрират незабавно след възникването им в специален регистър.
Чл. 30 Производството за установяване на конфликт на интереси се образува служебно по чл. 29, ал. 1, т .2 по предложение на комисията, направено с доклад със заповед на кмета на общината, ако при осъществяване на служебните им задължения са установени конкретни данни, пораждащи съмнения за конфликт на интереси.
Чл. 31 (1) Искането по чл. 29, ал. 1, т. 3 трябва да съдържа:
1. трите имена и длъжността на лицето;
2. описание на конкретния случай, по отношение на който се отправя искането;
3. дата на подаване на искането;
4. подпис на подателя.
(2) Когато искането не отговаря на условията по ал. 1 се процедира по реда на чл. 5, ал. 6 от тези правила.
(3) По отношение на искането се прилагат разпоредбите на чл. 5, ал. 3, 5 и 7.
Чл. 32 Производството по установяване на конфликт на интереси се образува в срок до 6 месеца от откриването, но не по-късно от три години от извършването на нарушението.
Чл. 33 (1) Образуването, отказът от образуване и прекратяването на производството се извършва със заповед на кмета на общината, въз основа на мотивиран доклад на комисията със съответно предложение.
(2) Проверката за наличието или за липсата на предпоставките по ал. 5 се извършва от комисията преди образуване на производството. В хода на производството комисията следи за наличието им служебно.
(3) В случаите на чл. 29, ал. 1, т. 1 предложение първо комисията изготвя и внася доклад за образуване на производство, ако са налице всички реквизити на сигнала по чл.5, ал.2 от тези правила или ако нередовността по сигнала е отстранена по реда на чл.5, ал.6. Докладът се внася в тридневен срок от регистриране на сигнала, съответно от отстраняване на нередовността. Кметът на общината се произнася по доклада със заповед в тридневен срок от депозирането му.
(4) В случаите на чл. 29, ал. 1, т. 1, при които сигналът е анонимен или лицето, подало сигнал не е отстранило нередовност на сигнала по реда на чл. 5, ал. 6 комисията отразява тези факти в доклада до кмета на общината. Докладът се изготвя и внася в тридневен срок от регистриране на анонимния сигнал, съответно от изтичане на срока за отстраняване на нередовността. Кметът на общината се произнася по доклада със заповед в тридневен срок от депозирането му.
(5) Кметът на общината отказва образуването на производството или образувано производство се прекратява, когато:
1. в сигнала или искането липсва някой от реквизитите по чл. 5, ал. 2, съответно по чл. 31, ал. 1, и нередовността не е отстранен в указания срок;
2. са изтекли сроковете по чл. 32;
3. сигналът или искането са подадени до некомпетентен орган;
4. сигналът или искането са подадени повторно по въпрос, по който има влязъл в сила акт, освен ако се основават на нови факти или обстоятелства;
5. сигналът или искането са подадени спрямо същото лице и по същия въпрос, по който има висящо производство, независимо дали е във фазата на издаване, или на оспорване на акта;
6. сигналът е подаден срещу лице, което не заема публична длъжност.
(6) В случаите на ал. 5, т. 3 сигналът или искането се препращат незабавно на компетентния орган, за което се уведомява подателят.
Чл.34 (1) Образувано производство за установяване на конфликт на интереси се провежда от комисията.
(2) Производството приключва с акт на кмета на общината в срок до два месеца от образуването му. При случаи на фактическа и правна сложност срокът може да се продължи еднократно с 30 дни с резолюция на кмета на общината по предложение на комисията.
Чл.35 (1) Доказателствата за наличието или за липсата на конфликт на интереси се събират от комисията по реда на АПК.
(2) Комисията изисква и получава информация от органи на държавната власт, от органи на местното самоуправление, както и от физически и юридически лица. В искането се посочват номерът на заповедта на кмета на общината за образуване на производството.
(3) Органите и лицата по ал. 2 са длъжни в 7-дневен срок от получаването на искането да предоставят необходимата информация и документи.
Чл. 36 Лицето, срещу което е образувано производството осъществява правото си на защита като :
1. комисията му предоставя за запознаване на хартиен или електронен носител основанието за образуване на производството и всички събрани доказателства при спазване на правилата по глава седма от ЗПК относно защитата на подалия сигнала.;
2. предоставя му се дава възможност да направи възражение в 7-дневен срок от предоставяне на преписката;
3. представи и/или сочи нови доказателства, които да се съберат;
4. се изслушва от комисията, за което поканата се връчва не по-късно от 7 дни преди датата на изслушването и се съставя протокол, подписан от членовете на комисията и заинтересованото лице. 5. Ползва адвокатска защита.
Чл. 37 Проверката на комисията приключва с приемането на становище до кмета на общината за наличието или липсата на конфликт на интереси, което се представя, ведно с цялата преписка в тридневен срок от приемането му.
Чл. 38 (1) Кметът на общината се произнася по становището в тридневен срок от депозирането му с мотивирана заповед, с която установява или неустановява конфликт на интереси.
(2) Актът по ал. 1 съдържа:
1. наименованието на органа, който го издава;
2. адресата на акта;
3. фактическите и правните основания за постановяването му;
4. направените от лицето възражения и мотиви в случай на неприемане;
5. диспозитивна част, в която се установява липсата или наличието на конфликт на интереси и се налага глоба съгласно разпоредбите на глава 11 от ЗПК;
6. срок и съд, пред който може да се обжалва;
7. дата на издаване и подпис/подписи.
(3) При установен конфликт на интереси не се съставя акт за установяване на административно нарушение и не се издава наказателно постановление, а глобата се налага с акта по ал. 1.
(4) В акта, с който е установен конфликт на интереси, се посочва и срок за доброволно изпълнение на наложената глоба.
Чл. 39 (1) Заповедта по чл.39, ал.1 се връчва на:
1. заинтересованото лице;
2. окръжната прокуратура по адреса на общината.
(2) Актът, с който се установява конфликт на интереси, може да се оспори от заинтересованото лице в 14 – дневен срок от връчването му пред Административен съд – Варна по реда на АПК.
(3) Прокурорът може да подаде протест пред съда в срок един месец от съобщаването на акта, с който се установява липсата на конфликт на интереси.
Чл. 40 Когато с влязъл в сила акт е установен конфликт на интереси, освобождаването от заеманата длъжност се осъществява по ред, предвиден в Кодекса на труда, Закона за държавния служител или в съответния специален закон.
Чл. 41 За неуредените в тази глава въпроси се прилагат съответно глава осма от ЗПК, АПК и НОРИПДУКИ.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1 Тези правила се приемат на основание чл.10, във връзка с §3 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗПК.
§2 Тези вътрешни правила са утвърдени със Заповед №24-742/24.06.2024г. на Кмета на Община Вълчи дол и влизат в сила от датата на утвърждаването на заповедта.