Глава Първа: Общи положения
Чл.1. (1). С настоящите вътрешни правила се регламентира реда за предоставянето, използването, съхранението и унищожаването на официални печати на Община Вълчи дол, използвани при изпълнение на дейността ù като орган на местното самоуправление и местната администрация.
(2). Общите положения в тях се прилагат и при печатите, използвани от кметствата на територията на Община Вълчи дол, доколкото със специални разпоредби на настоящите правила не е посочено друго.
Чл.2. (1). Кмета на общината със своя заповед нарежда създаването и изработването на официален печат на Община Вълчи дол съобразно възникнала необходимост за осъществяване на оперативната дейност на общинска администрация.
(2). Използването на новоизработен печат се утвърждава с изрична заповед на кмета на общината, като същият може да се използва след деня на утвърждаването му.
(3). До предоставянето на новоизработения печат на служител, същият се съхранява при секретаря на общината, като последният може да го използва само със изричното разрешение на кмета на общината.
Чл.3. (1). Може да се изработят и утвърдят за използване няколко идентични официални печата с едно и също съдържание.
(2). В тези случаи под официалния текст на всеки един задължително се изписва поредния номер на печата с числа, като по този начин се осъществява индивидуализиране на всеки един от печатите.
Чл.4. (1). Създава се и се поддържа регистър на официалните печати на Община Вълчи дол.
(2). За правилното му водене и съхранение отговаря секретаря на общината.
(3). В него задължително се вписват всички утвърдени по реда на чл.2 официални печати на Община Вълчи дол, като задължително се поставя мастилен отпечатък от тях.
(4). В регистъра срещу всеки печат се вписва длъжностното лице, което осъществява използването и съхранението на съответния печат, както и заповедта, въз основа на която е оправомощен. При прекратяване на служебното му правоотношение или прекратяване на правомощията по използването и съхранението на печата, актът за прекратяване също се вписва.
(5). За всяко кметство се съставя отделен регистър по преходните алинеи.
Глава Втора Предоставяне и използване на печати
Чл.5. (1). Предоставянето и използването на печат се осъществява с изрична заповед на кмета на общината, с която се определя поименно оправомощеното лице (служител), на което се предоставя печата, както и целта и осъществяването на функциите, при които може да се използва той.
(2). Заповедта се връчва лично срещу подпис на служителя, като екземпляр от същата се съхранява в служебното му досие.
(3). Служителят има право да използва печата при изпълнение на служебните му задължения в съответствие с правата, предоставени му за използване в заповедта по ал.1. Използването на печата извън определените му правомощия е забранено.
(4). Кмета на кметство може със своя заповед да предоставя официален печат на кметството на служители в кметството за осъществяване на дейността на кметството. Предоставянето се осъществява по реда на преходните алинеи.
Чл.6. (1). Първоначалното предоставяне на печата се осъществява от секретаря на общината на определения в заповедта по чл.5 служител с приемо-предавателен протокол съобразно Приложение №1, в който задължително се поставя мастилен отпечатък от печата.
(2). Протоколът се съхранява в едно с регистъра на печатите по чл.4
(3). Ако печатът има дефекти или наранявания, същите се отразяват в протокола по ал.1 Чл.7. (1). Преди подпечатване на документите, служителят, полагащ печата е длъжен да извърши проверка на автентичността на подписа, поставен върху документа.
(2). При съмнение за автентичността на подписа, служителят, съхраняващ печата, е длъжен да изиска устно потвърждение от ръководния кадър или служителят, чието име е записано при подписа. Ако не получи потвърждение, не полага печат и сигнализира секретаря на общината за наличието на несъответствието.
(3). Забранява се подпечатване на документ без подпис.
(4). Не се подпечатват документи, подписани от заместници на ръководни кадри в общината, освен в случаите на отсъствие на титуляра и при издадена заповед за заместване.
(5). Всички екземпляри, оформени на хартиен носител, включително оставащите за съхранение, се подпечатват.
Чл.8. (1). Забранено е изнасянето на печатите извън структурните звена в общинска администрация, в които те се използват и съхраняват, както и предоставянето им за ползване на други лица, освен отразените в регистъра.
(2). Изключения по ал.1 се допускат само със изрична заповед на кмета на общината, в която е отразена причината, налагаща изнасянето, служителят на когото се предоставя печата и срокът, в който той трябва да бъде върнат. Контролът по изпълнението ù се осъществяват от секретаря на общината.
(3). При получаването на печата по ал.2 и връщането му от съответния служител се съставя протокол, съобразно Приложение №2 и Приложение №3 от настоящите вътрешни правила, в който задължително се поставя мастилен отпечатък от печата.
Чл.9. (1). При установяване на липса на печат, лицето, на което той е предоставен, незабавно уведомява секретаря на общината, като представя писмени обяснения за липсата му.
(2). Секретаря на общината уведомява кмета на общината за констатираната липса и представените писмени обяснения на служителя не по-късно от 24 часа от установяване на липсата.
(3). Кмета на общината със заповед преустановява използването на печата до изясняване на причините за липсата му и/или намирането му. Заповедта се съобщава на всички заинтересовани лица.
(4). При наличие на съмнения за извършено престъпления или съмнения за престъпление, което би могло да се извърши с липсващия печат, незабавно с уведомяват органите на МВР и прокуратурата.
(5). Служителят, допуснал загубването на официален печат на Община Вълчи дол, носи административно-наказателна и дисциплинарна отговорност при доказване на вина от страна на кмета на Община Вълчи дол. Тя се осъществява по реда на Закона за административните нарушения и наказания, Закона за държавния служител и Кодекса на труда.
Глава Трета Преустановяване ползването на печати и предаването им.
Чл.10. (1). При прекратяване на трудово и служебното правоотношение на служител, на когото е предоставен печат за използване, същият издава предоставения му печат на секретаря на общината, за което се съставя приемо-предавателен протокол съобразно Приложение № 1.
(2). Ако печатът има дефекти или наранявания, същите се отразяват в протокола по ал.1. Чл.11. (1). При временно неосъществяване на служебните правоотношения (отпуск, болест и др.) за повече от 1 месец, се прилагат разпоредбите на чл.10.
(2). При временно неосъществяване на служебните правоотношения (отпуск, болест и др.) за помалко от 1 месец, не е нужно печатът да се предава. Заместващия служител съобразно заповедта за заместване използва печата съобразно вменените правомощия на заместващата длъжност в качеството му на заместник.
(3). Ако заместника по ал.2 установи дефекти или наранявания по печата, използван в дейността му по заместване, незабавно уведомява секретаря на общината за тях, като се съставя протокол за констатираните дефекти или наранявания.
Чл.12. (1). При прекратяване на правомощията на кмета на общината, официалният печат на Община Вълчи дол с клеймо „кмет” се предоставя на лицето, оправомощено да изпълнява функциите на временно изпълняващ длъжността. Ако такъв все още не е определен, печатът се предава на секретаря на общината за съхранение с приемо-предавателен протокол съобразно Приложение № 1.
(2). Процедурата по ал.1 се прилага и в хипотезата на чл.42, ал.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.
(3). Незабавно след полагане на клетва и встъпване в длъжност на новоизбрания кмет, официалният печат на Община Вълчи дол с клеймо „кмет” му се предоставя от секретаря на общината с приемо-предавателен протокол съобразно Приложение №1.
(4). Процедурата по ал.3 с прилага и при избирането на временно изпълняващ длъжността кмет на община.
(5). Процедурите по преходните алинеи се прилагат при печатите на кметовете на кметства на територията на общината.
Глава Четвърта Архивиране и унищожаване на печати
Чл.13. (1). Кмета на общината може със своя заповед да преустанови временно или за постоянно използването на официален печат на Община Вълчи дол.
(2). Този печат се архивира, за което се съставя протокол от секретаря на общината и се съхранява за срок от 10 години в учрежденския архив на Община Вълчи дол.
(3). След изтичането на срока по ал.2 печатът се унищожава по реда на чл.14
Чл.14. (1). Печати, които са архивирани по реда на чл.13 или е отпаднала необходимостта от използването и съхранението им, се унищожават въз основа на изрична заповед на кмета на общината.
(2). Унищожаването се извършва като се нарушава целостта на щампа на печата чрез нарязване, изгаряне или др.подобни.
(3). За извършване на действията по преходните алинеи се съставя протокол за унищожаване на печат съобразно Приложение №4 от настоящите правила, в който задължително се поставя мастилен отпечатък от печата.
(4). Протоколът по ал.3 се съставя от секретаря на общината или изрично упълномощено в заповедта за унищожаване по ал.1 лице и двама служители от общинска администрация. Чл.15. (1). Печатите на секционните избирателни комисии, които се съхраняват в чували с изборни книжа и материали (бюлетини) от проведени избори, чиито срок на съхранение е изтекъл съобразно Изборния кодекс, се унищожават след разрешение от Национална агенция „Архиви” за унищожаване на съответните изборни книжа и материали за съответните видове избори.
(2). Унищожаването се извършва по реда на чл.14.
Глава Пета Административно-наказателна отговорност
Чл.16. (1). За нарушения на тази наредба виновните длъжности лица носят административнонаказателна отговорност, освен ако извършеното от тях деяние не представлява престъпление съгласно Наказателния кодекс на Република България.
(2). Актовете за установяване на административни нарушения се съставят от секретаря на общината или от изрично упълномощено от кмета на общината длъжностно лице.
(3). Наказателните постановления се издават от кмета на общината въз основа на съставените актове.
(4). За съставянето на актовете за установяване на административни нарушения и наказателните постановления се прилагат разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания.
(5). Съставянето на актове за установяване на административни нарушения и наказателните постановления за нарушения по настоящите вътрешни правила, извършени от кметовете на кметства, както и служители в кметствата се съставят по реда на преходните алинеи.
(6). Освен отговорност по ал.1, виновните длъжностни лица носят и дисциплинарна отговорност за нарушения на настоящите вътрешни правила.
Чл.17. (1). За нарушение на разпоредбите на чл.5, ал.3, виновното длъжностно лице се наказва с глоба в размер от 50 до 200 лв.
(2). За нарушение на разпоредбите на чл.7, виновното длъжностно лице се наказва с глоба в размер от 20 до 500 лв.
(3). За нарушение на разпоредбите на чл.8, ал.1 виновното длъжностно лице се наказва с глоба в размер от 100 до 500 лв.
4). За нарушение на разпоредбите на чл.9, ал.5 виновното длъжностно лице се наказва с глоба в размер от 100 до 700 лв.
(5). Размерът на наложената глоба по преходните алинеи се определя в зависимост от степента на извършеното нарушение и възникналите неблагоприятни последици от него.
Допълнителни разпоредби
§1. За официални печати на Община Вълчи дол, които се използват към момента на утвърждаването на настоящите вътрешни правила, секретарят на общината съставя регистър по чл.4 въз основа на заповед на кмета на общината, в която са описани всички печати, използвани в оперативната работа на общинска администрация Вълчи дол и служителите, които ги използват и съхраняват към настоящият момент.
Заключителни разпоредби
§1. Настоящите правила са утвърдени със Заповед №24-738/ 24.06.2024г. на кмета на Община Вълчи дол и влизат в сила от деня на издаването на заповедта.